Ik zal het enigzins kort proberen te houden…. Een tijdje geleden is de distributieriem van mijn 166 V6. Deze brak na net 2 jaar en 60.000 km. Ik had mijn auto wegens goede ervaringen met mijn Lancia's in onderhoud bij Fiat/Lancia dealer Rhee in Heemstede. Natuurlijk doen wij ook Alfa's…… Tot op enig moment het ernstig fout ging toen mijn distributieriem van mijn 166 2.5 V6 vroegtijdig brak met 4000 Euro schade. Noch de dealer ( meneer wat een pech ), noch importeur Kroymans ( ondertussen was Alfa in NL uit de Fiat/Lancia organisatie ) voelde zich aansprakelijk voor het breken van een riem na 2 jaar en 60.000 km. Welke volgens de boekjes na 3 jaar of 120.000 vervangen moet worden ( ook zwart op wit van de importeur gekregen ). Men is dus niet in staat om een nog geen 100 Euro kostende riem te leveren die het de rit uithoudt. Kroymans maakte het zelfs zo bont door te stellen dat de auto niet bij een officiële Alfa dealer in onderhoud was geweest en daarom niets deed. Terwijl ten tijde van de vorige vervanging er originele onderdelen bij een dealer van, toen nog, de Fiat/Alfa/Lancia organisatie in zijn gegaan. De dealer heeft formeel geprobeerd coulance te organiseren, maar heeft dit verzuimd bij Alfa te doen. Ik heb uiteindelijk de geschillencommissie ingeschakeld, welke mij in het gelijk heeft gesteld qua aansprakelijkheid en heb een behoorlijk deel van mijn schade vergoed gekregen. Ergo een dealer die je laat staan als er echt problemen zijn en terwijl je aan de omderhoudsintervallen houdt. Of je bij een dealer of ander Bovag bedrijf in onderhoud bent maakt in deze niet eens uit. Ze proberen er gewoon onderuit te komen.
KORTOM LAAT JE NIET DOOR EEN DEALER IN DE HOEK LULLEN EN SCHAKEL ALS JE DENKT HET GELIJK AAN JE ZIJDE TE HEBBEN DE GESCHILLENCOMMISSIE IN!!!
Gewoon geplaatst omdat ik vind dat wij als enthousiastelingen niet hoeven te lijden onder de arrogantie van Alfa, Kroymans en de Fiat organisatie.
Ik ben na 22 jaar Alfa er even klaar mee ga op zoek naar iets anders. Ook een beetje omdat er niks nieuws voor mijn 166 is binnen Alfa…