Waarom raakt onze appelboom zijn blad vroegtijdig kwijt?

Al jaren geeft één van onze hoogstam-appelbomen weinig vruchten. We weten niet welke soort het exact is, maar de appel doet goudreinet-achtig aan. Overigens doet de andere boom het wel goed, dit is ook een andere soort, lijkt qua vrucht op een Granny Smith maar smaakt wat frisser/zuurder. Twee jaar geleden hebben we beide appelbomen zwaar gesnoeid, veel opgaande takken eruit gehaald en jonge takken uitgebogen om ze meer vlak te krijgen. Het snoeiwerk moet nog een gevolg krijgen.

Zowel vorig jaar als dit jaar is er nog een probleem bij gekomen. De boom komt normaal in blad, maar al eind mei kreeg de boom last van afstervend blad aan een groot aantal takken verspreid door de boom. Het begint bij de bladrand, deze wordt bruin en dit breidt uit over het hele blad. Hele takken hebben het. Daarna vallen de bladeren er langzaam af of blijven bruin en verschrompeld hangen.
Opvallend is dat dit overal in de boom is terug te vinden, maar iets minder aan de noordzijde van de kroon.
Overigens vormt de boom nieuwe scheuten, maar ook deze lijken ten prooi te vallen.

Vorig jaar heeft de boom in het voorjaar last gehad van spinsel en na terugsnoei en verwijdering van omringende struiken die er nog erger onder leden hoopten we ervan af te raken.
Dit jaar hebben we geen spinsel in de appelboom gezien, maar toch heeft de boom last van vroegtijdig bladverlies.
En er hangen amper 5 appels in de hele boom.

Wie heeft een idee wat het is, en hoe we deze boom weer gezond kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.7K

Antwoorden (2)

Dit jaar is er erg veel regen gevallen en daardoor is de grond heel erg nat geweest.
Waar water zit kan geen lucht ( zuurstof) zitten.
Hierdoor is de conditie van veel fruitbomen erg slecht geworden.
Allerlei schimmels en beestjes tasten de boom daardoor aan.
Mogelijk is het bij jullie schurft.
De boom staat ook nog eens in een gazon, die vrijwel alle voedsel aan de grond onttrekt.
Het gazon ziet er geelachtig uit, dus is er weinig bemest.
Je zou de boomspiegel ( het kale deel rondom de boom) groter kunnen maken en daar mest strooien.
Indien je vloeibare mest geeft, dan werkt dat binnen een dag.
Ook hebben er wat rupsen in gezeten, maar dat is voor de boom niet erg.
Ieder winter kalk strooien rondom de boom ( ook gazon)
Wil je nu al kalk strooien, gebruik dan zeewierkalk.
Bij beter weer, is er nog een beetje nagroei mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is dit jaar veel regen gevallen, en daardoor kan de boom een beetje gaan schimmelen en dat kan de boom voor dit jaar aantasten.
Maar als het goed is, is dat volgend jaar wel weer over.