Wat is er aan de hand?
In de tegenwoordige tijd bestaan er storingen van 2 aarden. Elektronische storingen en Mechanische storingen.
Verreweg in de meeste gevallen hebben mechanische storingen als resultaat een elektronische storing. De meeste mensen zien in geval van een elektronische storing een lampje branden op het dashboard. De grote vraag is:“Wat is er aan de hand?”.
In het geval van een storinglampje op het dashboard is er sprake van een elektronische storing. Niet altijd geeft een elektronische storing aan wat er aan de hand is. De storing kan namelijk zijn dat een meetwaarde niet juist is. Dat de meetwaarde niet klopt kan het gevolg zijn van het eigenlijke probleem.
(voorbeeld: een luchtmassa sensor(altijd actueel) die als “defect” wordt aangegeven zou als oorzaak kunnen hebben:
1 een luchtfilter vol met stof,
2 een defecte lambda sensor,
3 een slechte verbranding/ontstekingproblemen (BDP sensor),
4 de luchtmassameter is “versleten” of echt defect,
5 bedrading maakt sluiting of onderbreking,
6 de regeleenheid is (deels) stuk,
7 gescheurde cilinderkop/lekke koppakking,
8 kleppen die niet goed sluiten,
9 een defecte luchttemperatuur sensor
10 en wat nog meer??!!??!!??!!??)
Het is dus van belang om eerst te weten wat de regeleenheid van de motor heeft opgeslagen als foutmelding. Ook de bedrijfstoestand van de auto op het moment van het ontstaan van de storing kan van belang zijn. Meestal kunnen al deze gegevens uitgelezen worden. Pas nadat je alle gegevens uit de regeleenheid hebt kunnen vinden, kan je eigelijk gaan zoeken naar het echte probleem, vaak kan je met alle meetgegevens bepaalde zaken uitlsuiten. Een elektronische storing kan ook een noodloop tot gevolg hebben waarbij de regeleenheid de prestaties van de motor reduceert tot waardes die vaak nog zorgen dat je wel komt waar je moet zijn maar de motor ontzien wordt van (grote) schade. Rijd hier niet langer mee rond dan écht noodzakelijk.
In geval van een enkel mechanische storing wordt het vinden van een passende oplossing een heel ander verhaal. Hierbij zijn hoofdzakelijk gebruikservaringen van belang en soms ook de elektronisch gemeten meetwaardes als deze beschikbaar zijn. Als voorbeeld een auto die schokkend en hortend en stotend optrekt, en geen constante snelheid houden kan terwijl een constante gaspedaalstand beschikbaar is.
Er zijn geen elektronische meetwaardes die buiten de normen komen. Daarom wordt er ook geen elektronische foutcode opgeslagen en gaat je dashboardlampje dus niet branden. Toch kunnen de meetwaardes tegen de grenzen liggen van wat nog wel of niet binnen de marges valt. Zo zal een hortend en stotend optrekken door een te rijk mengsel of juist te arm mengsel veroorzaakt kunnen worden. Een foute waarde van de BDP sensor kan ervoor zorgen dat de ontsteking van slag is en deze klachten veroorzaakt door foute vervroeging van de ontsteking, maar wederom dat de elektronisch gemeten waarde wel binnen de marges vallen.
Een enkel mechanische storing heeft nooit een noodloop tot gevolg. Storingen die niet elektronisch opgemerkt worden kunnen erg riskant zijn om ermee door te rijden. Omdat de noodloop niet geactiveerd wordt, probeert de regeleenheid topprestaties te leveren. Ook als dat niet kan probeert je regeleenheid dus om je motor normale prestaties te laten leveren maar kan de motor ook naar de knoppen helpen.
Moraal: In veel gevallen zijn er mensen op het forum die een probleem opgeven met hun auto. Vaak in combinatie met een brandend lampje op het dashboard. Dit betekent dat de regeleenheid een foutmelding heeft opgeslagen.
Dan zie je in reacties vaak dat anderen een vergelijkbaar probleem hebben gehad en wel meetwaardes gezien hebben. Toch staat elke storing op zichzelf en in geval van een brandend lampje dus eerst kijken wat voor gegevens de elektronica heeft over het probleem. Ga niet zomaar gissen!. Ondanks dat storingen veel op elkaar kunnen lijken. Pas op dat je niet onnodige kosten maakt. Namelijk kan je een storing ook “half verhelpen” als je gaat gissen en een sensor vervangt. Op korte termijn kan je weer met dezelfde storing komen te staan doordat nu een andere sensor meld dat er iets loos is.
TIP
— controleer regelmatig of je storinglampjes op je dashboard wel oplichten als je je contact aan zet, een defect lampje kan geen storingen melden —