"Stotteren" op LPG onder 3000 toeren 146 TS 1997

  • EricNL

    Alfa Romeo 146 1.6l Twin Spark uit 1997 met Vialle LPI gassysteem. 320.000 km chauffeur rijd door maar plankt niet.

    De auto start goed en met wegrijden is er niet veel geks aan de hand. Ook hoor ik de LPG pomp pompen in de Vialle LPI tank.

    Na een korte rit schakelt het systeem over op LPG. Het stationaire toerental is stabiel en rond de 850 tot 950 toeren, misschien een beetje hard, maar wel stabiel.

    Bij wegrijden geen echte problemen maar onder de 60 km/h bij een constante snelheid gaat de auto eerst een beetje schudden en dit wordt erger totdat je bijna uit je stoel komt. Met “schudden/stotteren” bedoel ik dan alsof je steeds met het gaspedaal speelt en gas geeft en weer loslaat en weer gas geeft en weer loslaat, het shudden gaat dus van voor naar achter onderhevig aan snelheidswisseling. Als je dan plankgas geeft voelt het alsof het mengsel te rijk is en vanaf 3000 toeren gaat de auto ineens als een speer weg. Motor slaat nooit zomaar af. Snel een kruissing oversteken lukt niet goed vanaf stilstand waar het mengsel te rijk lijkt, geen rookpluim aanwezig..

    Wat heb ik al gedaan. :

    - alle bobines gecontroleerd en met een andere stuk voor stuk vervangen om uit te sluiten dat dit onstekingsonderdeel een probleem geeft. De bougiekabels doorgemeten en 1 vervangen ivm 3 Kohm ipv 2 Kohm, zijn nu allemaal in orde en hierna bleef de klacht hetzelfde.

    - alle bougies vervangen, ook nu bleef de klacht hetzelfde.

    - luchtmassameter losgegooid, de klacht blijft nog steeds hetzelfde

    - Elektronische gasklepstandsensor losgemaakt, klacht verandert niet

    - Luchtfilter vervangen, ook nu geen verbetering,

    - LPG injectoren gereinigd, ook nu geen verbetering van de klacht.

    Op Benzine is de klacht zo goed als weg, misschien wel helemaal.

    Beschikt iemand over meetwaarden voor het LPI systeem van Vialle? (zeker om de stroomsterkte door de pomp te controleren EN de druksensor/druk te controleren)

    Herkent iemand deze klacht en wat heeft u toen gedaan als oplossing?

    Iemand ervaring met uitlezen van het LPI systeem en waar kan ik hiervoor aan benodigde kabels en software komen?

    Heeft iemand advies voor mij over hoe het systeem uit te lezen is, ik heb wel een fiat kabel 3 pins met pluskabel voor de motorregeleenheid maar krijg hem met obd2 uitleeskabel niet uitgelezen.aag gerust.

    Verdere vragen? vraag gerust

  • peter

    EricNL Schreef:

    ——————————————————-

    > Alfa Romeo 146 1.6l Twin Spark uit 1997 met Vialle

    > LPI gassysteem. 320.000 km chauffeur rijd door

    > maar plankt niet.

    >

    > De auto start goed en met wegrijden is er niet

    > veel geks aan de hand. Ook hoor ik de LPG pomp

    > pompen in de Vialle LPI tank.

    > Na een korte rit schakelt het systeem over op LPG.

    > Het stationaire toerental is stabiel en rond de

    > 850 tot 950 toeren, misschien een beetje hard,

    > maar wel stabiel.

    > Bij wegrijden geen echte problemen maar onder de

    > 60 km/h bij een constante snelheid gaat de auto

    > eerst een beetje schudden en dit wordt erger

    > totdat je bijna uit je stoel komt. Met

    > “schudden/stotteren” bedoel ik dan alsof je steeds

    > met het gaspedaal speelt en gas geeft en weer

    > loslaat en weer gas geeft en weer loslaat, het

    > shudden gaat dus van voor naar achter onderhevig

    > aan snelheidswisseling. Als je dan plankgas geeft

    > voelt het alsof het mengsel te rijk is en vanaf

    > 3000 toeren gaat de auto ineens als een speer weg.

    > Motor slaat nooit zomaar af. Snel een kruissing

    > oversteken lukt niet goed vanaf stilstand waar het

    > mengsel te rijk lijkt, geen rookpluim aanwezig..

    >

    >

    > Wat heb ik al gedaan. :

    > - alle bobines gecontroleerd en met een andere

    > stuk voor stuk vervangen om uit te sluiten dat dit

    > onstekingsonderdeel een probleem geeft. De

    > bougiekabels doorgemeten en 1 vervangen ivm 3 Kohm

    > ipv 2 Kohm, zijn nu allemaal in orde en hierna

    > bleef de klacht hetzelfde.

    > - alle bougies vervangen, ook nu bleef de klacht

    > hetzelfde.

    > - luchtmassameter losgegooid, de klacht blijft nog

    > steeds hetzelfde

    > - Elektronische gasklepstandsensor losgemaakt,

    > klacht verandert niet

    > - Luchtfilter vervangen, ook nu geen verbetering,

    > - LPG injectoren gereinigd, ook nu geen

    > verbetering van de klacht.

    >

    > Op Benzine is de klacht zo goed als weg, misschien

    > wel helemaal.

    > Beschikt iemand over meetwaarden voor het LPI

    > systeem van Vialle? (zeker om de stroomsterkte

    > door de pomp te controleren EN de druksensor/druk

    > te controleren)

    > Herkent iemand deze klacht en wat heeft u toen

    > gedaan als oplossing?

    > Iemand ervaring met uitlezen van het LPI systeem

    > en waar kan ik hiervoor aan benodigde kabels en

    > software komen?

    > Heeft iemand advies voor mij over hoe het systeem

    > uit te lezen is, ik heb wel een fiat kabel 3 pins

    > met pluskabel voor de motorregeleenheid maar krijg

    > hem met obd2 uitleeskabel niet uitgelezen.aag

    > gerust.

    > Verdere vragen? vraag gerust

  • peter

    Dit probleem heb ik met mijn 156 met G3 ook

    Ben hier nu ook al een tijd mee bezig om een oplossing te zoeken.

    Wat bij mij vroeger wel eens hielp was om olie te verversen (Kroon 10W40 erin). De klepstoters deden toen beter hun werk en het probleem met gas was over. Alleen nu helpt ook dat niet meer

  • EricNL

    Het leek me goed jullie te melden dat dit probleem nu niet meer bestaat. De auto is afgeschreven. Natuurlijk hebben we nog wel gevonden wat het probleem was. Dit ging om een ingeslagen klep. Hij was zover ingeslagen dat hij op een bepaald toerentalbereik niet de juiste compressie meer kon creëren. LPG heeft wel vaker problemen van dien aard dat ingeslagen kleppen ontstaan door de schrale verbranding van het LPG die veel heter uitvallen als benzine verbrandingen. Dat wist ik wel. Hier had ik echter geen rekening mee gehouden in de controles. Toch bedenk ik achteraf dat mijn Volvo Amazone een soortgelijk probleem had. Ook deze kleppen deden wel hun slag van 1,5 cm ongeveer. Aangezien de klep op de maximale uitslag een paar tiende open ging ontstonden ook daarbij problemen in een bepaald toerentalbereik.

    Nu is een ingeslagen klep dus wel problematisch na het rijden op LPG. Immers is een motorblok niet gemaakt voor LPG maar voor Benzine. Dat is wellicht de oorzaak van veel problematiek. De auto is eerder afgeschreven dan als hij op benzine rijdt. Je kan duidelijk een verschil in slijtage van de motor onderdelen zien die zich direct in de verbrandingruimte of uitlaat bevinden.

    Nu was de klep dus zover ingeslagen dat een olie en/of koelwater kanaal in de cilinderkop tot aan de klepzetel raakte en ineens wat olie en al mijn koelwater naar de verbrandingruimte van cilinder 1 weg kon lopen. Flinke rookwolk dus. Aangezien de auto net was gecontroleerd voor APK wist ik al dat ik een kostenpost van 850 euro ex. te wachten stond. + distributie en cilinderkop zal rond de 2500 euro incl komen neem ik aan. Helaas kan ik daarvoor ook een andere auto kopen dus heb ik dat niet gedaan. Wel kan ik mij voorstellen dat je, als de distributieriem aan de beurt is, direct de cilinderkop meeneemt. Dan is toch alles al los, en een tikkeltje minder meerwerk. Ook is het wellicht handig om het inslaan van de kleppen te controleren als je al bijna 3 ton hebt gereden op LPG/G3 en je weet grote kosten te gaan maken. Dan weet je meteen of je die grote inverstering wel moet doen of niet.