Alfa Romeo 146 1.6l Twin Spark uit 1997 met Vialle LPI gassysteem. 320.000 km chauffeur rijd door maar plankt niet.
De auto start goed en met wegrijden is er niet veel geks aan de hand. Ook hoor ik de LPG pomp pompen in de Vialle LPI tank.
Na een korte rit schakelt het systeem over op LPG. Het stationaire toerental is stabiel en rond de 850 tot 950 toeren, misschien een beetje hard, maar wel stabiel.
Bij wegrijden geen echte problemen maar onder de 60 km/h bij een constante snelheid gaat de auto eerst een beetje schudden en dit wordt erger totdat je bijna uit je stoel komt. Met “schudden/stotteren” bedoel ik dan alsof je steeds met het gaspedaal speelt en gas geeft en weer loslaat en weer gas geeft en weer loslaat, het shudden gaat dus van voor naar achter onderhevig aan snelheidswisseling. Als je dan plankgas geeft voelt het alsof het mengsel te rijk is en vanaf 3000 toeren gaat de auto ineens als een speer weg. Motor slaat nooit zomaar af. Snel een kruissing oversteken lukt niet goed vanaf stilstand waar het mengsel te rijk lijkt, geen rookpluim aanwezig..
Wat heb ik al gedaan. :
- alle bobines gecontroleerd en met een andere stuk voor stuk vervangen om uit te sluiten dat dit onstekingsonderdeel een probleem geeft. De bougiekabels doorgemeten en 1 vervangen ivm 3 Kohm ipv 2 Kohm, zijn nu allemaal in orde en hierna bleef de klacht hetzelfde.
- alle bougies vervangen, ook nu bleef de klacht hetzelfde.
- luchtmassameter losgegooid, de klacht blijft nog steeds hetzelfde
- Elektronische gasklepstandsensor losgemaakt, klacht verandert niet
- Luchtfilter vervangen, ook nu geen verbetering,
- LPG injectoren gereinigd, ook nu geen verbetering van de klacht.
Op Benzine is de klacht zo goed als weg, misschien wel helemaal.
Beschikt iemand over meetwaarden voor het LPI systeem van Vialle? (zeker om de stroomsterkte door de pomp te controleren EN de druksensor/druk te controleren)
Herkent iemand deze klacht en wat heeft u toen gedaan als oplossing?
Iemand ervaring met uitlezen van het LPI systeem en waar kan ik hiervoor aan benodigde kabels en software komen?
Heeft iemand advies voor mij over hoe het systeem uit te lezen is, ik heb wel een fiat kabel 3 pins met pluskabel voor de motorregeleenheid maar krijg hem met obd2 uitleeskabel niet uitgelezen.aag gerust.
Verdere vragen? vraag gerust