Warme start problemen

  • DeltaEVO1

    Ben net in het bezit van een Alfa 145 1.4 16V op gas g3 uit 1998.

    Ik heb er gelijk een probleem mee. Koude start is geen probleem maar als de motor warm is dan start ie niet meer. Startmotor gaat gewoon rond maar ik heb het idee dat ie dan geen benzine krijgt. Of het kan zijn dat ie de codesleutel niet leest. Na 20 minuten laten afkoelen start ie weer !

    Wie kent dit probleem en wie weet wat ik er aan kan doen ? Dit is zeer vervelend, vooral na het tanken.

  • Marley

    onmiskenbaar het relais op de startmotor wat dit probleem veroorzaakt , is bij de alfa 33 ook een bekend probleem.

    Je kan hem dooorverbinden naar een ander relais wat je op een andere plek monteerd .

    Door de warmte v/d motor / startmotor blijft het bewuste relais “plakken” en dan doet hij niets meer , eenmaal afgekoeld , laat hij weer los en doet hij het gewoon weer…

    Anders ff op de 145 club zoeken , dat probleem is al vaker behandeld

    Suc6 ermee..

    Saluti ,

    marley164

  • Spully

    Goed lezen Marley :-) de startmotor gaat gewoon rond…

    Ik zelf zou het zoeken in de gasinstallatie en met name de klep die de overschakeling van benzine naar gas regelt.

  • Bekkie

    Ik vermoed, gezien mij eigen ervaringen, dat er wat anders aan de hand is. Wij zijn net terug uit Zuid-Frankrijk en hadden, net zoals zovele Nederlanders in Zuid-Europa (bron: ANWB), startproblemen als gevolg van het niet herkennen van de sleutelcode. Gelukkig konden wij onze reis voortzetten omdat ik er bij toeval achter kwam dat het met een handdoek afdekken van het contactslot soelaas bood. Eerder had ik al geconstateerd dat de ‘fout’ niet in de sleutel zelf zat, omdat de reservesleutel hetzelfde euvel opleverde. In vermoed dat de hitte de ontvanger (o.i.d.) achter het contactslot van slag maakt. Afdekken en aan de zon onttrekken zou dus een oplossing (kunnen) zijn. Een storing als gevolg van hitteafgifte van de motor zelf, dus een storing ergens onder de motorkap, sluit ik uit omdat zelfs bij een koude start de motor niet aansloeg. Dus voor de goede orde: de startmotor functioneerde wel, maar de motor sloeg niet aan. Andere aanwijzing voor een decoderingsprobleem: bij het omdraaien van de contactsleutel sloeg de toerenteller ‘op hol’, door meerdere keren richting het rode toerengebied uit te slaan en weer terug te keren in de ruststand. Vraag is nu, voor allen die dit probleem ondertussen kennen, wat er aan te doen is en waar nu precies het probleem zit. Mijn garage heeft (nog) geen antwoord kunnen vinden, misschien iemand van jullie? Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele reactie(s).

  • Bekkie

    Trouwens, we hebben het hier over een 146 1.6TS van juli 2000, dus de laatste serie. Dat even voor de volledigheid.

    Bekkie

  • DeltaEVO1

    Zou het een defecte BDP sensor kunnen zijn ?

  • Ron

    We hebben een soortgelijk probleem, zoals jij omschrijft in het bericht.

    Onze garage heeft ook geen oorzaak kunnen vinden gezien het feit het probleem zich op dat moment niet voordeed.

    Een paar dagen daar laten staan en tientallen keren gestart zonder problemen.

    Zij zijn helaas zelf niet in het bezit van diagnostisch apparatuur mbt Alfa om uit te kunnen lezen en zullen dat elders moeten laten doen.

    Mijn vraag is of er een soort electronisch logboek in het systeem bijgehouden wordt die tijdens het uitlezen opgevraagd kan worden? (anders heeft het weinig zin …)

    De tip om het slot af te koelen klinkt als een grap, maar proberen dit toch wanneer het zich weer voordoet.

    Wanneer er meer bekent is laten we het weten.

    Onze auto: Alfa 156 1.9JTD uit 1998

    Suggesties & reacties zijn van harte welkom.

    Gr,

    Ron

  • Bekkie

    Vreemd genoeg hoor ik nu van alle kanten van dit probleem, ook bij andere automerken. Zo heeft de Toyota van mijn broer exact dezelfde startproblemen. En tijdens de vakantie troffen we een gezin met een hagelnieuwe Opel met, inderdaad, ook deze problemen……..

  • alfadept

    Zou heel goed kunnen.

    Kenmerkend bij een defecte bdp-sensor is het wel aanslaan bij koude motor, maar niet bij warme. Na afkoelen weer wel.

  • Delta-S4

    De benzine van tegenwoordig is rotzooi!!