Beste Alfisti,
Tijdje niet gepost hier maar heb het ontzettend druk gehad met andere zaken, vandaar ;-)
Mijn Bella (146 1.8 TS 16V, BJ eind 99) heeft binnenkort weer een grote beurt nodig, ook de distributie is weer aan de beurt door de aanbevolen 3-jaarlijkse vervang interval..
Alhoewel ik sinds de aanschaf een paar kleine parkeerdeukjes heb opgelopen rijdt de auto nog steeds fantastisch! Op een kapotte accu na (er zit nu een goede Bosch accu in) heb ik het afgelopen jaar verder geen enkel probleem gehad.
Zeer binnenkort (eigenlijk nu) moet ik de distributieriem laten vervangen (zit nog niet op de 120.000, maar ben sinds kort al wél over de 3 jaren grens heen ;-)
Nu heb ik drie jaar terug al eens de waterpomp laten vervangen omdat deze kapot was gegaan (gelukkig op tijd opgemerkt door het watertemperatuur waarschuwings lampje).
Is het zinvol om de waterpomp ook meteen weer te laten vervangen? Of gaat zo'n pomp normaal gesproken een heel autoleven mee?
Ik dacht er over om ook meteen mijn nokkenasversteller (balansas, meelooprollen) etc.. te laten vervangen of is dat anno 2008 achterhaald? Mijn motor maakt nog steeds niet (en heeft nog nooit) een ‘dieselend’ geluid gemaakt.
Voor mij is het het belangrijkst dat ik van de zomervakantie vele duizenden kilometers zorgeloos door Europa kan rijden, een paar tientjes meer of minder aan onderhoud maakt me niet uit als ik maar veilig en betrouwbaar op de weg ben, maar ‘onzin’ reparaties lijken me zonde van mijn portomonaiie!
Alvast dank voor de tips / opmerkingen,
Groetjes, Iwan