156 JTD

• Alex

Hi. Ik wilde mijn 156 JTD 1.9 vanmorgen starten, maar de accu leek nauwelijk de startmotor nog rond te krijgen. Auto sloeg ook niet aan. De tweede keer proberen leverde direct het “accu-leeg-effect” op, maar het startrelais klikte wel. Bij een derde keer proberen met een andere auto via startkabels verbonden, klikte het startrealis ook niet meer. De binnenverlichting bleeft het echter wel doen. Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt

Groet, Alex

• TP

Dit klinkt wel wat vreemd. Zou het kunnen dat je ergens stroomverbruik hebt? Is je accu nog goed?

• mart(w)in

ik zou de hoofd zekeringen op/naast de accu even na kijken dat zijn die grote dingen.

zitten je kabels goed vast ?

• henkie

ik zeg startmotor kaduuk.

Zo begon het het met de mijne ook, half jaar geleden 1 op de sloop gehaald voor 50 euro en die doet het nog steeds :D

• Alex

Waarom zeg je dat? Startmotor zou ik namelijk niet meteen aan denken, omdat ik al geen startrelais hoor. Waren er daarvoor ook al wat andere symptomen bij jouw auto zicht/hoor/merkbaar?

• Alex

Ja, kabels zitten perfect vast, accu is ook oke.

• henkie

Als je startmotor het aan het begeven is, windingen door gefikt, dan lijkt het net alsof je accu te weinig kracht levert, heb bij mij ook eerst de accu vervangen maar dat bleek achteraf dus niet nodig te zijn.

• Henry

Misschien (bijna) afgebroken of losse massakabel van blok naar carrosserie?

• klaas

Vaak duurt het even voordat je een diesel over kunt starten met startkabels.

Je moet eerst de lege akku kans geven om een beetje te worden bijgeladen voordat je gaat starten. Laat de hulpauto een poosje draaien. Daarna kun je je eigen auto opstarten.

Klaas.

• Roegbainder

Ik zeg..

't Is de startmotor. (exact hetzelfde wat jij beschrijft had ik ook..)

Gaat niet meer rond, maar je verlichting doet het nog wel, dat betekent dus dat je accu nog genoeg stroom levert, is het dus niet.

Je zou nog kunnen proberen met een tik met de hamer tegen de zijkant van de startmotor, maar mocht die zijn doorgebrand dan zit er niks anders op een andere te plaatsen.

Je kunt de wagen aanduwen en dan naar de garage rijden. Is op zich goed te doen met een jtd.

Succes!

Adriaan