Koplamp vervangen 156

• Johan

Sinds gisterenavond merkte ik op dat mijn rechtse koplamp niet meer schijnt als alleen het parkeerlicht. De lamp van dimlicht en groot licht is kapot. Ik heb nu nog niet gekeken hoe het zit met het vervangen van de lamp en of dit mogelijk is. Kun je de koplamp uit elkaar halen zodat je enkel de lamp hoeft te vervangen of is het hierbij ook al 1 complete unit die in zijn geheel vervangen moet worden? Zo ja, zijn dit ook dure koplampunits?

• mart(w)in

er zitten 2 deksels op .losdraaien en dan met wat pielen en vel los halen van je handen kan je bij de lampen komen,eerst even de stroom kabels er af,dan de beugeltjes los maken en nieuwe plaatsen.

tis H7 55 wat en H1 70 wat.

veel succes en begin er mee in de morgen en zorg dat je klaar bent voor donker.

• Johan

Kortom, heerlijk ingewikkeld gemaakt om er alleen maar bij te kunnen komen als je van die dunne Chinese vingertjes heb.

Alvast bedankt.

• mart(w)in

wat rest als je klaar bent is dat de andere kant ook een keer gaat,voordeel is dat je dan ervaring en eelt hebt…..

ik zou ook even naar de zekeringen kijken..voor je vel er af ligt.

• Henry

Tip: Als je de doppen eraf hebt: Kijk eerst met een klein spiegeltje hoe het er uitziet en hoe het werkt. Het spiegeltje is ook handig bij het weer monteren van de lamp. Dan is het vrij eenvoudig en dat scheelt weer vel. Bij de linker koplamp is het handig de plastic kap die langs het spatbord loopt eerst te verwijden (2 schroefjes). Dan kun je er veel makkelijker bij. Succes!

• Spully

Blij dat ik niet van die grote handen heb..:-) 't Is maar 5 minuten werk.

Nog een tip, smeer de o-ringen van de deksel in met wat vaseline o.i.d., gaan ze er wat makkelijker van af.

• klaas

Als je al niet weet of je alleen een lampje kunt vervangen ipv de gehele unit kun je beter naar een garage gaan. De kans dat je iets sloopt is zeker aanwezig. Het is voor een leek een enorm geklooi en je moet alles bijna op de tast doen. De kans dat je de lamp uiteindelijk verkeerd monteerd is ook aanwezig zodat het lichtbeeld verkeerd komt te staan. Veel auto`s zie je rijden met 1 verkeerd `afgestelde `koplamp. Daar zit dus een lamp verkeerd gemonteerd.

Klaas.

• Johan

Klaas, garage echt niet nodig hoor voor mij. Lamp zit er inmiddels gewoon in en schijnt ook zoals hij moet schijnen dus niet omhoog of opzij zoals jij omschreef (ken ook die voorbeelden). Klus was in een half uurtje gebeurt.

Schroefdeksels zijn inderdaad nu ingesmeerd Spully, zaten inderdaad erg vast en had toen zelf ook het idee om er vaseline aan te smeren voor het gemak.

Bedankt voor de tips en reactie's

• mart(w)in

een half uurtje…..gelukkig regende het niet …

das toch eigenlijk niet normaal dat het zo lang moet kosten om een lampje te vervangen…

maar ja het rijplezier geeft dat wel weer terug.

• Johan

In dat half uur zit inbegrepen: Even op je gemak bekijken hoe iets in elkaar zit alvorens je begint te breken en je dus alles over hoop hebt. Als iets nieuw is voor je zul je toch altijd even moeten kijken hoe het zit. Vooraf gekeken of de zekering was door gesmolten (wat dus niet gebeurd is) en dan even het nieuwe lampje monteren.

Je maakt mij niet wijs dat jij zo een helderziende bent die alles in 5 min fikst met een stel handjes als van God.