156 1.6 Kerstperikelen

• Bart

Hallo Kerst-Alfisten,

Wie is er deze dagen online en kan mij helpen?

Na een vlekkeloos uurtje snelweg op “kerstsnelheid” (max 110 km/u), slaat het noodlot op de stadse rondweg toe. Tijdens overschakelen van 4 naar 5 bij een snelheid van 70 km/u hoor ik ineens een snerpend electronisch hoog geluid bij gasgeven, maar tegelijkertijd gebeurt er met het gas vrij weinig. ik val stil, de stuurbekrachtiging lijkt ook uit te vallen, evenals de rembekrachtiger. Door het “moment” ben ik vergeten of de motor nu uit is gevallen of dat ik de sleutel heb omgedraaid. In ieder geval, bij starten hoor ik alleen maar een electronisch gesis in het vooronder, hij slaat niet aan en ook geen “gestotter”.

Wat is het????????

Het betreft een Alfa Romeo 156 SW 1.6 T.spark uit 11-2000 met 153.000 km.

Een kerstgroet,

Bart, Eindhoven.

• willemseles

Hoelang geleden is de distributieriem vervangen ? :-(

• Henry

Ik vrees ook de distributieriem. Sterkte…….

Henry

• Bart

Distributieriem is bij 100.000 km (voor de tweede keer) vervangen, dus ik “mag”' nog 7.000 km. De vervanging staat a.s. augustus samen met de APK gepland, bij de reguliere 60.000-termijn dus. Maar de riem kun je toch zien zitten? Als ik me niet vergis heb ik hem nog netjes over de aandrijfwielen zien liggen (het is nu laat en donker, dus vergeef me dat ik nu niet ga kijken)

• Bart

By the way, ik zie geen zichtbare schade en bovendien klonk het ook niet “dramatisch”…..

Morgen ga ik beslissen wat te doen. Dus svp nog snel reactie mannen. Bedankt alvast.

• willemseles

De distributieriem kun je niet zelf zomaar zien, zit onder een plastic kap, linkerkant blok.Jij bedoelt de multiriem daarvoor. Stel dat jouw 156 tweedehands is (?), kun je nooit helemaal op de ware km.stand vertrouwen ivm vaak eruggedraaide tellers (ook om een grote onderhoudsbeurt uit te sparen).

Iets elektronisch (bougie/sbobines) verwacht ik niet, de helft van de motor doet het dan altijd nog wel. Iets met de benzine-injectie (benz.pomp) zou anders wel kunnen.

Als de motor uitvalt, doet sowieso de stuurbekrachtiging het niet meer.

Ik hoop op iets kleins voor je, kleine (irritante) storingen heb ik ook zo vaak gehad met m'n 156.

• Bart

Bedankt Willem.

Ik heb de auto medio 2005 2e-hands aangeschaft, dus 4,5 jaar oud. Het betrof een leaseauto met toen 114dkm op de teller. Het onderhoud van de 100dkm heb ik op papier, daarop staat o.a. de vervanging van de distriebutieriem. De auto is sindsdien redelijk tot goed betrouwbaar, een fijne auto.

Ik hoop ook dat het iets electronisch is…

Wordt vervolgd in ieder geval, ik laat het je nog weten.