motormanagement probleem alfa156 2.0 JTS

  • Simone

    Hallo Alfa-vrienden,

    Sinds juli 2007 rijden wij een Alfa Romeo 156 2.0 JTS Selespeed Sportwagon in de kleur Rosso Brunello. Een erg mooie auto, al zeg ik het zelf. Helaas na één week kregen we al te maken met een storing van het motormanagementsysteem. De katalysator en de accu zijn ondertussen vervangen en de injectoren zijn gereinigd, maar helaas zonder resultaat. Na hooguit 1500 km rijden gaat het lampje weer branden, maar vaak al eerder. Wat ons echter opviel is dat de temperatuurmeter van de koelvloeistof niet erg hoog komt. Van de zomer kwam deze meestal tot zo'n 75 graden, niet iets waar we ons enorm zorgen om hebben gemaakt, maar nu het weer kouder wordt amper tot de 60 graden.. De kachel geeft wel gewoon warmte, dus we denken dat de temperatuursensor mogelijk kapot is. Kan een kapotte temp.sensor eventueel te maken hebben met ons motormanagement probleem??

    Groetjes,

    Simone

  • Aspro166

    Beste Simone,

    Wij hebben ook een dergelijk probleem (2.0 t.s.). Injectorreiniger en V-power boden geen soelaas. De auto rijdt op zich probleemloos, alleen dat lampje van het motormanagementsysteem gaat soms aan en ook weer uit als de auto een tijdje (> ca. 2 uur) stil heeft gestaan. Alleen is zo nu en dan langdurig starten nodig om aan te slaan. Bij de garage gereset en uitgelezen waarna een lambdasonde is vervangen. De katalysatoren waren in orde. Echter, dezelfde avond lichtte het lampje weer op….. Aanstaande maandag heb ik een vervolgafspraak.

    Zo te lezen is bij jullie de thermostaat kapot. Het is wel belangrijk, zeker deze dagen, dat de motor wel de kans krijgt om op temperatuur te komen. Ik zou dat zeker laten controleren (of het niet alleen het metertje is dat te weinig aangeeft). Of dat invloed heeft op het motormanagementsysteem weet ik niet. Wat is het olieverbruik?

    Groet,

    Glynn

  • Simone

    Hoi Glynn,

    De thermostaat, cq koelvloeistof temp. sensor, daar moeten we zeker naar laten kijken. Bij ons gaat het lampje overigens pas uit als ie gereset is..

    Het olieverbruik is zo ongeveer wat er ook in de bijbehorende boekjes staat. Uit mijn hoofd, iets van halve liter per paar duizend km.

    De auto is overigens net 4 jr oud. Wij hebben deze gekocht eind juli 2007. Het probleem begon vrijwel direct… En tot op heden dus nog geen resultaat.

    Bedankt voor je reactie! Als er een oplossing is, zul je dat hier lezen

    Groet

    Simone

    ps. wat voor auto rijd je precies?

  • Berlina

    Wat jij beschrijft had ik ook. Bleek de bdp-sensor te zijn.

  • Simone

    Hoi Berlina,

    bedankt voor je reactie :) Je bedoelt dat je ook een motormanagementprobleem had met een 2.0 JTS? En dat dat veroorzaakt werd door een kapotte BDP-sensor? Of doelde je op het koelvloeistof temperatuur probleem?

    groet

    Simone

  • Berlina

    Ik had idd problemen met mm-systeem. Slecht starten, onregelmatig lopen en daarbij het branden van het lampje (injector). Dan ging het weer een paar dagen goed en bleef het lampje uit.

    Zó'n storing kan uitgelezen worden maar na een aantal keer starten is de storing niet meer uit te lezen. Dus garage kon ook niets vinden. Op een geven moment

    kreeg ik'm helemaal niet meer aan dus afgesproken dat de auto door de garage opgehaald zou worden. Precies op dat moment startte ie toch (na erg land doorstarten) en ook de fout kon uitgelezen worden. Toen bleek het de BDP sensor te zijn. Was relatief goedkoop en sinds dien nooit meer ergens last van gehad.

    Ik denk dat een garage wel moet kunnen weten of een kappote temp sensor een storings code doorgeeft.

    Wellicht is de info ook te vinden op de veel in omloop zijnde werkplaats cd-roms of informeer bij de 156 club/forum.

    Zelf lijkt het mij niet dat een lage temperatuur hiermee verband houdt. Temp van mijn 166 2.0 komt nu ook niet boven de 80. Maar sensor en meter hebben een vrij grote onnauwkeurigheid.

    Slaat de koelfan aan als je 'm lang stationair laat draaien? Welke temp wordt dan aangegeven? Ga er vanuit dat de koelvloeistof dan zeker boven de 90/95 graden is.

  • Aspro166

    Simone,

    Mijn excuses dat het even geduurd heeft. Wij rijden een 166 2.0 T.S. Ik had bij ons eerst het idee dat het lampje van het motormanagement te maken had met het nogal vorsige olieverbuik (uitlaatgassen e.d.). Dat bleek niet het geval, ook de katalysatoren zijn in orde. Over het olieverbuik moet ik mij ook geen zorgen maken. Ik ben echter niet meer terug geweest bij de garage omdat het motormanagementlampje niet meer oplicht. Geen problemen meer geweest sinds mijn vorige post van 13 december. Na het vervangen van de/een lambda sonde lijkt het alsof het management er nog even aan moest wennen of dat er een beetje nachtvorst overheen moest (alfa = boerenkool????). Starten is weer probleemloos en het lampje blijft uit. Ze rijdt en loopt weer als een zonnetje. In het voorjaar met een beurt wordt ze weer uitgelezen en dan kijken we of er nog een foutmelding is blijven staan. Sterkte met achterhalen van jullie' probleem.

    Groeten,

    Glynn

  • simone

    Na een half jaar lijkt het probleem met het motormanagementsysteem lampje nu eindelijk opgelost, onder voorbehoud. De luchtmassameter is vervangen. Het gaat nu al ca 500 km goed, maar dat zegt nog niets.. Echter de metingen van de lambdasensor waren wel meteen zichtbaar beter na vervanging van de luchtmassameten en zaten binnen tolerantiewaarden en de motor loopt stationair ook veel beter. We hebben dus goede hoop.

    Simone

  • henk van der veer

    hallo luitjes weet iemand het volgende probleem heb vorige week een 156 2.0 jts sportswagon gekocht bj 2004 en nou blijft het motor mangement lampje branden (kraantje symbool) maar de lambdo sonde is al vervangen maar toen was de auto weer goed en liep stationair ook weer goed maar naar 1000 km te hebben gereden brandt het lampje weer. weet iemand een oplossing alvast bedankt gr henk

  • Pieter

    Hoi Simone, ik heb dezelfde auto met het zelfde probleem, mijn vraag is of het vervangen van de luchtmassameter jou probleem heeft opgelost.

    Aan onze auto is ook de temeratuurmeter vervangen en geeft nu een betere waarde aan, dit ging een klein tijdje goed maar uiteindelijk toch weer de motormangement storing.

    Alle 4 de sondes zijn vervangen maar ook zonder resultaat.

    Ik ben erg benieuwd.