Distributieriem 156.

  • Johan

    Gisteren heb ik mijn 156 opgehaald bij GVA in Culemborg van de APK keuring. Op 2 draagarmen na was alles prima in orde. Draagarmen zijn vervangen en verder geen noemenswaardige dingen. Nu had ik alleen de vraag gesteld over wanneer de distributieriem eraf moet. Gert Verhoef vertelde mij dat dit moet om de 60000km of anders na 3 jaar. Aangezien mijn auto in zijn begin jaren in onderhoud is geweest bij van Asselt en ook nieuw hier is afgeleverd ontbreekt er dus een groot deel van de historie van de auto. Gert zou zelf uitzoeken wat hij in al die jaren aan de auto had gedaan en of hij kon zien wanneer de riem voor het laatst vervangen is. Aangezien ik nu al even de 180000km gepasseerd ben is het natuurlijk een kritisch punt, is hij al vervangen of moet dit nog. Ik denk er zelf over om anders gewoon de riem eraf te laten gooien en vervangen, wanneer het niet echt bekend is wanneer hij voor het laatst is vervangen.

    Iemand verders nog handige tips?

  • willemseles

    Als de boel toch los moet, dan gelijk de waterpomp (tussen de E 50/100,-) laten vervangen. Als de nokkenasversteller meer dan 5 sec. “tikt als 'n dieselt” na start, deze dan beter ook gelijk meenemen. En de multiriem (dynamo/airco/waterpomp).Immers die onderdelen zijn niet zo duur, maar gelijktijdig scheelt je dat veel arbeidsloon .Stel dat de riemen er maanden later weer af moeten vanwege een lekkende waterpomp.

  • willemseles

    ……en natuurlijk de spanrol !

  • Johan

    Ja spanrollen wist ik ja dat dat gelijk moet gebeuren ook als er een nieuwe nokkenas riem op komt. Maar dat lijkt me dat dat Gert Verhoef ook weet. Ik ken van mijn thuis uit waarbij het verkeerd gelopen is bij het vervangen van de nokkenasriem bij een auto die we net verkocht hadden particulier.

    Mijn vader had toen een Lancia Thema 2.0 16v uit 91. Hij verkocht de auto toen vanwege de aanschaf van een Kappa 2.0 aan een bekende van ons. De Thema had toen nog niet 60000km gelopen en mijn vader vertelde de nieuwe eigenaar voor de koop wel dat de nokkenas riem er bij 60000 af moest. De auto was toen altijd al in onderhoud geweest bij een voormalig Lancia dealer in Gorinchem maar door Fiat Nederland het dealerschap was kwijt geraakt omdat hij moest kiezen voor Lancia of Suzuki en niet alle 2 naast het andere merk Saab dat hij ook verkocht. Inmiddels toen we de auto verkocht hadden is hij gelijk naar de garage gegaan voor het vervangen van de riem, echter een hele korte tijd daarna brak de riem en liep dus de motor in puin. Toen bleek het dat wel de riem vervangen was maar niet de spanrollen!!!.