Buiten staat je auto in ieder geval beter dan in een vochtige garagebox, er is veel meer ventilatie, en een auto is gemaakt om de elementen enigzins redelijk te doorstaan. Dus je plaatwerk rot niet sneller als de auto stilstaat in de wind, maar zet hem wel op een verharde ondergrond. En géén, ik herhaal, géén zeil erover heen, dan loop je het risico dat het middel erger wordt dan de kwaal.Ventilatie is je beste vriend in deze, en daarbij helpt een zeiltje je van de wal in de sloot. Let op eventuele lekkages door slecht afdichtende rubbers of kitnaden. Die laatste kun je redelijk eenvoudig zelf herstellen. Rubbers kunnen duur zijn in aanschaf, maar als je je autootje heel wilt houden is het 't overwegen waard. Oude rubbers die niet gescheurd zijn, kun je er weer als nieuw uit laten zien door ze even in de biotex te wassen op wolwasprogramma in de wasmachine. Ze worden weer mooi en soepel. Onderhouden met talkpoeder en bij vorst een beetje zuurvrije vaseline erop, vriezen je deuren niet vast. Vergeet niet een paar vochtvreters in de auto te zetten en leeg ze regelmatig. Aan de geur van de auto merk je meteen of de auto droog blijft of niet. Wat mij niet duidelijk is, is of je er ook de winterdag mee wilt gaan rijden, want dan doemen er andere problemen op.
Pekel is een probleem, maar modder en natte bladeren en aanverwante troep op de weg is ook iets om rekening mee te houden. Vaak hebben oudere auto's (klassiekers, oldtimers zijn die oude mannetjes in een rolstoel uit de Lucky Luke) op dat gebied minder handige constructies, die problemen op kunnen leveren. Roestpreventie kwam pas in de tachtiger jaren in zwang en een inferieure kwaliteit van veel plaatwerk uit de zeventiger jaren doet ook een flinke duit in het zakje.
Denk wederom aan de rubbers en de kitnaden en op eventuele roestschade, welke lekkages kan veroorzaken.
De kachel is zeker van mindere kwaliteit en heeft minder opbrengst dan zijn moderne evenknie, maar als alles goed werkt dan kun je er in de praktijk best mee leven. Ik zelf heb jarenlang in klassiekers ‘s winters doorgereden en uit ervaring weet ik: preventief onderhoud is goud waard. Vroeger hadden auto’s nu eenmaal meer onderhoud nodig, maar vaak wordt er door de moderne bril naar ze gekeken en worden ze vergeleken met modern spul. En die vergelijking gaat mank.
Denk ook even aan:
- werkende kachelkraan eventueel loont het een nieuwe te plaatsen, maar dat kan een berg werk opleveren, afhankelijk van de plek van dat ding.
- Goede kachelslangen, zie hierboven.
-voldoende koelvloeistof
-schone kachelradiateur -niet verstopt en schoon van buiten- dat ding zit binnen in je auto en ziet eruit als een miniatuurversie van je grote radiateur
-werkende aanjager. Plaats eens een nieuwe en je zult versteld staan van het effect.
-schone kachelkanalen en werkende kachelbedieningskabels in de auto.
Dit alles kan een flinke pak werk opleveren, maar ik kan je verzekeren dat een goed werkende kachel een wereld van verschil betekent voor het comfortabel rijden in de herfst, winter en in het vroege voorjaar. Kachels zijn vaak de sluitpost van de auto, en hangen er waarschijnlijk al vanaf nieuw in, zonder al teveel onderhoud. Mocht je niet gaan rijden in de winter met je klassiekertje dan helpt een goede kachel in ieder geval om het interieur droog te krijgen mocht je last van vocht hebben door de stalling.
Zet je karretje niet op de handrem, anders heb je in het voorjaar direct een leuke klus.
Nou heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.