147 houd in..

• Simone

Hallo mensen,

Wij zijn al een poosje aan het klooien met onze alfa 147. Wat is het geval: hij houd in dus, eerst als die koud is dan rijd ie lekker, trekt redelijk op maar als die een beetje warm word word ie zo traag als stront. Inhalen op de snelweg (of waar dan ook) durf ik niet meer. Gisteravond even weg geweest en ik kon 130 met gemak halen en ik moest even 70 rijden en hij wil vervolgens niet harder meer dan 80. En had het gaspedaal helemaal ingedrukt!

Later in de plaats van bestemming aangekomen wou die helemaal niet meer voor uit, toen ik wou optrekken bij de stoplichten. Auto weer uit gezet en weer gestart en toen kon ik vooruit komen, maar met flink haperen, het leek wel of de auto verzoop.

Hij is al bij de dealer geweest en hebben hem al de apparatuur gehad maar ze konden niks vinden. Bougies zijn gisteren vervangen want die waren helemaal verrot, distrubutieriem is vervangen incl. spanrollen, die stonden ook op tijd?

Gisteravond kreeg ik wel de melding geen oliedruk genoeg (iets in die trant) en heb toen olie bij gevult. Zou het kunnen zijn dat de kleppen kapot zijn? Al doet deze auto ze automatisch verstellen? Of weet iemand anders waar het misschien aan kan liggen dat de auto zo inhoud. Ik durf er niet meer mee te rijden in elk geval, je mag blij zijn als je uberhaupt vooruit komt.

Wie helpt me?

Groetjes Simone

• henkie

Lijkt op een luchtprobleem, luchtfilter eruit halen en nog eens proberen, geen resultaat? stekker van de llm eraf halen terwijl de motor loopt.

lmm is niet uit te lezen aan de meetapp.

• Simone

Luchtmetermassa is ook al naar gekeken, was het ook niet.

Maar in elk geval bedankt voor je reactie.

• Frank Alfetta

Misschien is het flexibele gedeelte van de uitlaat lek,ik had dat met mijn 156,op dat gedeelte zit de lambdasonde gemonteerd.Als dat gedeelte lek is trekt ie valse lucht aan en geeft de lambdasonde verkeerde waarden aan met inhouden tot gevolg.Mijn 156 liep ook alleen goed als ie koud was,maar heel slecht lopen en inhouden bij warme motor.Dus ik denk lambdasonde kapot,of het flexible gedeelte van de uitlaat lekt.

Groet,

Frank.

• willemseles

Ja ,zou kunnen.

Een 147 heeft zelfs 2 lambda sondes en kats.

Die eerste lambda sonde even laten doormeten (ik geloof dat ie “1”-tjes of “0”-tjes moet aangeven, heb daar geen verstand van) of volg het kabeltje naar boven onder de motorkap en trek het stekkertje daar even los om te testen of hij dan beter rijdt.

Het zelfde met de LMM-stekker proberen.

Het zou ook de bobines kunnen zijn die slecht zijn (en verrotte bougies geven).

• willemseles

In geval van de bobines kijken, welk paar bougies zijn verzopen.

• DM

En die olie die je hebt bijgevuld… Zorg ervoor dat je NIET meer olie bijvult dan de merktekens op de peilstok!

Dennis

• DM

Zit er geen throttle-position-sensor in een Alfa? Bij een ander merk auto heb ik vergelijkbare problemen gehad. Na vervanging van die sensor waren de problemen over.

Worth to check.

• Simone

Bedankt voor al jullie reacties. Zal alles wat jullie verteld hebben aandragen bij mijn garage.

@DM Olie zit nu net boven het minimale streepje op de peilstok. Wat betreft de throttle-position-sensor geen idee, weet mijn monteur vast wel.

Nogmaals bedankt.

• Simone

Het bleek dus aan de katalysatoren te hebben gelegen. Nieuwe op gekregen en hij rijd weer zo als het hoort.

Bedankt allemaal voor jullie bijdrages.