kokend koelvloeistofreservoir 147

  • dirk

    Hoi,

    Ik reed vanmorgen naar huis van mijn werk en krijg ineens de melding dat de temperatuur op z'n max was(120 graden). Ik was toch bijna thuis en ben dus rustig doorgereden. Thuis maak ik de motorkap open en zie dat het koelvloeistofreservoir als een gek staat te pruttelen.

    Zit er nu gewoon te weinig koelvloeistof in of is het iets anders? En kan ik dit gewoon bijvullen of is het beter om het te verversen?

    alvast bedankt,

    Dirk

  • willemseles

    Nou Dirk, ik vrees dat je er niet zo makkelijk mee weg komt.

    Voortaan dan de auto onmiddelijk langs de kant zetten om ergere schade te voorkomen (lekke koppakking, kromme cilinderkop).

    Als je in de file hebt gereden (?) ,kan het misschien de radiateurventilator zijn (die niet aanslaat bij 95 graden …kan defect stekkertje zijn).

    Het kan ook een lekke koelslang zijn (lucht, systeem staat dan niet meer onder druk).

    Of dus erger.

    Gelijk bijvullen, en een garage binnen de 1 km opzoeken.

  • willemseles

    Aanvulling : er kan ook bijv. een scheurtje in het expansietankje zitten of de dop.

  • dirk

    Geen files.. Een kort stukje van 20 minuten.

    Ga zo straks langs de garage maar in ieder geval bedankt voor de niet zo leuke berichten.

  • dirk

    Blijkt dus dat de temperatuurmeter stuk is.(de fan slaat wel aan) Daardoor werd de motor te warm en begon het koelvloeistofreservoir te pruttelen en over te koken met als gevolg dat het leeg is.

    Thanx

  • henkie

    temperatuurmeter stuk????

    bedoel je niet de waterpomp??

  • dirk

    Inderdaad niet de temperatuurmeter maar iets van een thermostaat dan…

    Wat koelt nu eigenlijk die motor? De fan , koelvloeistof , waterpomp dus schijnbaar.

    Want de fan slaat aan , koelvloeistof zit er in en toch loopt ie in no time naar de 120 graden.

    Ik snap er niets van….

  • mart(w)in

    Je waterpomp draait niet rond,zo blijft je water stil staan in je blok,en wordt het dus niet rond gepomt,het zelfde gebeurt ook als je V-snaar breekt,de waterpomp is meestal wel makkelijk te vervangen,maar hoe die bij alfa zit..geen ide.

    Je thermostaat staat bij koude motor dicht,zo komt je blok eerder op bedrijfstempratuur(en kan je je kachel snel gebruiken),bij 80 graden gaat ie open door het bi metaal wat er in zit,dan zie je ook je tempratuur terug lopen op je meter,omdat de koude vloeistof door gaat stromen,bij jou staat ie dus nu maximaal open omdat die pomp niet draait en de vloeistof stil staat.

    En de sensor voor de tempratuur zit ook vlak bij je thermostaat,die zit weer verbonden met de gever van je fan zodat die weet wanneer die aan moet slaan,meestal gebeurt dat bij 100c+ want vloei stof dat opgesloten zit(en onder druk staat) kookt later dan een open systeem,gewoon water bij vullen kan maar… geeft niet de bescherming die koelvloeistof geeft,aangezien dat iets vettig is tegen corossie in je blok en het tegen bevriesing gemaakt is.

    voldoende info nu denk ik.

    ciao.

  • dirk

    Mart bedankt voor je uitleg. Maar als ik het zo lees dan kan het dus niet de sensor van de temp zijn want de fan slaat aan. Dus moet het de pomp zijn.

    Hij staat in de garage helaas werkt de persoon waar ik hem naar toe breng niet op vrijdag en zaterdag(er valt schijnbaar genoeg te verdienen in die business)

    Dus wordt er pas maandag naar gekeken en kan ik er meer over vertellen.

    Prettig weekend.

    Dirk

  • mart(w)in

    idd grote kans dat je pomp niet draait,het meeste daarvan zit in het blok,het is een soort schoepen wiel,net als een oude watermolen(duidelijker kan ik het niet uitleggen) laat even weten wat het was,misschien zit ik er wel heel erg naast,en leer ik ook nog wat.

    ciao.