Lekkende olie

  • Kees156

    Hallo Alfisten,

    Mijn 156 heeft op het ogenblik last van lekkende olie.

    Het is rode maar niet erg dikke olie dus waarschijnlijk van m'n stuurbekrachtiging (oliepijl was laag)

    Ik ben naar een garage geweest en die heeft even gekeken, maar zonder de bodemplaat te verwijderen en concludeerde dat het waarschijnlijk m'n stuurhuis was,

    omdat dat een zwak punt van de 156 is.

    Maar ik heb geprobeerd daar lekkende olie te vinden maar niets gevonden, maar het

    vreemde is dat de oliedruppels (daar lag een plasje) op het laatste stuk van m'n bodemplaat lagen, dus een stuk verder van m'n stuurhuisbouten (volgens mij kunnen

    oliedruppels nog steeds niet overspringen).

    Is er misschien een Alfist die een idee heeft wat het kan zijn?

    Alfast bedankt

    Gr Kees156

  • Aspro166

    Kees,

    Ik denk dat je zelf de juiste conclusie getrokken hebt. Waarschijnlijk alleen een slangetje dat is losgeraakt. Als het peil te laag is/lekkages hebt en je gaat rijden, kun je wel meer schade veroorzaken! Bodemplaat eraf en je weet het zeker wat er aan de hand is. Liefst niet meer mee rijden om schade te voorkomen. Zelf heb ik ook zoiets aan de hand gehad.

    Groet,

    Glynn

  • willemseles

    Stuurhuislekkage lijkt me ook sterk, nog nooit gehoord bij 156's (wel bij 33' s).

    Slangetje inderdaad controleren.

  • harry@156

    Je moet even kijken of de lekkage aan de voorzijde van de auto vandaan komt.

    In dat geval heb je lekkage van de aluminium retourleiding van de stuurbekrachtiging. Micro scheurtjes treden op waar de leiding met plastic klemmetjes aan het chassis zijn bevestigd.

    De lekkage is te vinden door de klemmen te verwijderen, leiding reinigen en iemand het stuur naar de beide uiterste posities te draaien met draaiende motor en eventueel hoog toerental.

    De goedkoopste oplossing is dan een stuk uit de leiding te zagen, 12 mm koperen waterleiding met klemkoppelingen halen en dat er tussen te zetten. Pas op voor materiaal vijlsel in de leidingen. Vervolgens het systeem met nieuwe ATF olie vullen; het systeem ontlucht zich zelf door het stuur heen en trerug te draaien.

    Veel succes.

  • Drew

    It is important to check the power steering lines and connections in the wheelhouse if the garage identified that region as a weak ovo game spot.