Wie durft?

• Guido AR 33 1.4 ie 1993

Ik zit met een dillema, mijn bella (33, 1.4 ie - 1993) nu 3 jaar en er staat nu 211.000 km op, wil ik nog mee op vakantie nemen. Zouden jullie het gokken naar het oostblok (Duitsland, oost-polen) ermee te rijden? Ik heb IRK van de ANWB, dus wat dat betreft maak ik mij geen zorgen en op zich wil ik de gok wel nemen, wilde alleen jullie meningen weten.

Auto krijgt al 3 jaar elke 10.000 km een beurt en ik rij er 30.000 km mee per jaar…

• Jaap (146 JTD)

DOEN!

Snap je punt niet helemaal. De auto is op en top onderhouden en je rijdt 30.000 km per jaar mee en nu twijfel je over een reis van 3000 km? En mocht er iets gebeuren (waar je geen enkele aanleiding voor hebt om dat te veronderstellen) dan ben je ‘verzekerd’ met je IRK en ANWB.

Grtz,

Jaap

• 33GTV33

Gewoon doen man! Het feit dat je auto op 211dkm zit wil nog niet zeggen dat 'ie uit elkaar valt! ;-) Je geeft zelf al aan dat je 33 goed onderhouden word.. ik zie geen enkel probleem!

Succes en veel plezier in Poland!!

• Alfamans

GAAN.

Ik heb jaren hetzelfde gedaan met een AR75 uit "91 met op het laatst 230.000 op de teller. Nooit problemen gehad.

Probeer wel bij de bekende merkpompstations te tanken.

Prettige vakantie. Eric

• willemseles

Het probleem zit em meer in de slecht onderhouden wegen waarschijnlijk.

Dus extra reservewiel meenemen (vanwege lekke band/kromme velg door gaten in het wegdek ….als het geregend heeft, zie je niet hoe diep ze zijn)..

Mijn vriendin komt uit Roemenië, ben dus zelf ook vaak in het oostblok geweest.

Tanken bij grote drukke tankstations en daar zo min mogelijk 's nachts rijden (straatverlichting).

Gaat wel lukken.

Ps: de anwb (irk) haalt alleen auto's op niet ouder als 7 jaar (of bijverzekeren bij hen).

• Alfagek

Ik zie het probleem niet?!?! Mijn eerste Alfa was een 164 TS met 280.000 km op de klok bij aanschaf. 2 jaar later een groot deel van Europa gezien en 355.000 km op de teller… Nooit problemen in het buitenland gehad. Altijd voor de tijd even een beurtje en evt. mankementen opknappen en gewoon gaan.

Nu heb ik een 33 met 238.000 km op de klok, zou ik ook geen moment over twijfelen om er mee naar waar dan ook te rijden…

Groetjes,

Alfagek

Bas

• willemseles

Bas, het gaat niet om de km.stand , maar om de ophanging die veel te verduren krijgt. De laatste jaren verkies ik vliegen en dan taxi's in het Oostblok.

Voorbeeldje : met een 164 v6 (soepel geveerd) constant gemanouvreerd tussen de kuilen (lastig indien tegenligger) , op een mooi lijkend stukje wat gas en boem….

Voorband eraf/velg krom/km.kabel losgeslagen…olielekkage versnell.bak.

Weggesleept ,en het heeft een week geduurd voordat het km.kabeltje aankwam.

Velg is vakkundig daar weer rechtgeslagen.

Er rijden daar overigens ook peperdure Porsches en Bmw's rond …alleen wel op de doorgaande wegen blijven, en niet denken van “die weg ziet er sneller uit op de kaart” (kom al 8 jaar in het Oostblok).

• Guido AR 33 1.4 ie 1993

Bedankt voor de bemoedigende reacties. Bij mij heerst nog steeds het beeld een beetje dat een auto met 2 ton op is (diesel 3 ton).

Het feit dat de wegen in Polen van mindere kwaliteit (wat erg overtrokken is, als je gewoon op de doorgaande wegen blijft) is absoluut geen reden van mijn vraag! Het is juist geweldig om in Polen op de tweerichtings wegen met 100 km per uur te scheuren!! Dan is autorijden in NL een truttige bedoening!!

Bij deze heb ik besloten, ik ga!! BEDANKT! (hoe heb ik kunnen twijfelen aan mijn Alfaatje, eigenlijk he, besef ik me nu!)

• Tom Squadra33

Een goed onderhouden 33 houdt het jarenlang vol.

Ook mijn 33 heeft het een en ander van Europa gezien zoals bedevaart naar Targa Florio op Sicilie of de poolcirkel aantippen in Finland en dan het meest oostelijke punt van de huidige EG bereiken met de grens Rusland.

Dit alles met nu 383.000 op de klok.

En natuurlijk een paar keer per jaar de auto ‘uit laten’ op de Nurburgring of de diverse circuitdagen .

Qua belasting heeft de auto waarschijnlijk al meer dan een half miljoen gereden.

Juist het rijden met de 33 geeft de meeste lol dus waarom laten staan?

Veel plezier met je rit

• klaas

Neem wat onderdelen en gereedschap mee. Altijd handig. Tie raps, electrosnoer, kabelschoentjes en dat soort zaken.

Klaas.