(Autoweek.nl ,20-2):
Roetboetes
Als politieke partij tel je niet mee als je niets over fijnstof (deeltjes in de lucht kleiner dan 10 micrometer) te melden hebt. Fijnstof is een internationaal verschijnsel, dus dat de landelijke politiek zich er mee bezig houdt, ligt misschien voor de hand. Maar met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur begint fijnstof ook een lokaal issue te worden.
Het CDA in Den Haag wil nu zelfs op de Amsterdamse en de Stille Veerkade (de vuilste straten van het land) fijnstof-flitskasten plaatsen. In een radio-interview meldde CDA-lijsttrekker Santbergen dat hij wil uitzoeken of het ook mogelijk is om bezitters van te veel vervuilende auto?s te beboeten. Technisch is het mogelijk, in Delft heeft hoogleraar prof. dr. Andreas Schmidt-Ott al een werkende meetopstelling gebouwd.
In het verkeer zijn het vooral de oudere dieselmotoren die met hun roetuitstoot een bijdrage leveren aan de fijnstofproductie, daar zullen dan waarschijnlijk de meeste boetes vallen. Met een beetje onderhoud kun je dus bekeuringen voorkomen en geld besparen.
Overigens zijn niet alleen oude diesels minder bevorderlijk voor de gezondheid, ook de nieuwe direct ingespoten benzinemotor heeft z?n belastende kanten. Die armmengselmotor stoot namelijk nog fijnere roetdeeltjes uit en die zijn volgens studies veel gevaarlijker voor de gezondheid (deze deeltjes dringen makkelijker en verder het lichaam binnen).
Maar goed, eerst maar ?ns zien wanneer de eerste roetflitsboetes op de mat vallen; een verkiezingsprogramma is nog geen praktijk?