en dat doen ze niet……….
ligt idd aan jouw ogen
…ze laten ze WEL knipperen, en continu als ze op de rem drukken.
de ‘duty cycle’ is ca 1/3 bij normaal achterlicht, en natuurlijk 1/1 bij remmen.
Voor de duidelijkheid, ik ben geen alien hoor…
Ik zie ze alleen knipperen als ik naast de lichten kijk, of heel snel langs de lichten kijk. Overdag zie ik ze niet knipperen, vooral 's nachts.
Als ik op een drukke snelweg rijdt en zo al die achterlichten zie, kan ik een een opslag zien welke LED verlichting is.
Het irriteert me omdat het gewoon makkelijk op te lossen is door die pwm frequentie iets hoger te zetten.
ik denk het toch wel want het komt namelijk door de regeling van de ledjes of lampjes deze worden door het canbus systeem aangestuurd zo word het achter licht welke 21 watt is korte tijd aangestuurd en langere tijd niet aan gestuurd met idd hoge frequentie, bij remmen word de aanstuur tijd 100%
gr collin
Maar het rare is dat ze helemaal geen hoge freq gebruiken, 20 a 30 hz ofzo.
Als je pulsbreedte modulatie bij GLOEILAMPEN doet zie je ze uiteraard niet knipperen, want deze gloeien na. Je ziet een gloeilamp op 230v op een dimmer ook niet knipperen (tenzij je em heel zacht zet, maar dat iheeft een andere oorzaak)
Ik heb nog even nagedacht hoe ik het verschijnsel uit kan leggen. Als je in je slaapkamer een wekkerradio met rode of groene LEDs hebt die gewoon op het lichtnet werkt moet je het volgende doen:
Ga in het donker zitten, pak die wekkerradio vast en ga hard schudden aan de wekkerradio, je kunt dan meteen zien dat de cijfers lijken te knipperen (oorzaak is het een voor een aansturen van de afzonderlijke cijfers, noemt men multiplexen)
Probeer dat ff uit
Rogier, je hebt helemaal gelijk en je J&J versie vind ik leuk bedacht.
Even filmen en dan bekijken, dan zie je interverentie.
En als je van een rijdende auto enigsinds wil zien wat voor velggen er onder zitten , dan moet je snel met je ogen knipperen. Je krijgt dan minder beeltjes te verwerken en daar kunnen je herzenenen weer wat meer mee. (nee, je kunt niet het aantal spaken tellen).
Dat knipperen van die rode leds is, omdat dat rood een hele rare kleur is voor je ogen. In kleur gezien is het een hele felle kleur, maar in zwart wit gezien is het juist een hele gematigde intensiteit. (Vandaar ook dat je met rode cockpitverlichting zonder probleem meteen naar buiten het donker in kunt zien).
Nu zitten in je perifere zone van je ogen (de buitenrand zeg maar) juist de elementen die heel gevoelig zijn voor intensiteit (zwart-wit) en niet voor kleur. Die buitenrand is ook nog eens heel gevoelig voor kleine veranderingen in je zichtveld.
Het resultaat is dat je hersennen 2 (bijna tegensprekende) signalen te verwerken krijgen, waardoor die dingen lijken te knipperen.
Feitelijk gezien is het dus gezichtsbedrog. Knipperen van dat soort frequenties zie je echt niet.
Jacco
ZE KNIPPEREN ECHT ca 25x per seconde
geen doppler effect, golflengte van rood is ca 650 nm. Doppler effect bij licht is alleen merkbaar bij sterren die met ‘verschuiven’ naar een andere kleur omdat ze met ongelovelijke snelheid verplaatsen (met de snelheid waarin het heelal groeit)
niet als ik in de file sta en naar de achterlichten van een golf kijk.
Dat verhaal met die kegeltjes en staafjes in de ogen klopt een beetje, je kan ‘aan de zijkant’ van je gezichtsveld beter intensiteit zien, dus knipperende objecten. Als je dus recht in die achterlichten kijkt zie je ze niet knipperen, maar als een auto voorbijflitst als je zelf in de file stilstaat en je kijkt zelf alleen naar je voorganger zie je ze dus knipperen.
probeer morgenochtend in de ochtendfile er maar op te letten
sorrie van je wekkerradio
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?