Eerst zal ik iets technisch uitleggen. (in jip en janneke taal)
Als je een bij een elektrisch apparaat heel snel de voedingsspannings onderbreekt en weer aansluit zal dit apparaat ‘zwakker’ werken. Zo kan je eenvoudig vermogen regelen.
Voorbeeld is een accu schroef/boormachine of de motor van een ns trein. Je hoort ook een piep. Dat is het geluid van de elektronica die op hoge frequentie (enkele kilohertzen) de spanning aan en uit gooien.
klein tijdje aan en langere tijd uit is langzaam
langere tijd aan, en klein tijdje uit is snel.
In de elektronica noemen we dat puls breedte modulatie (eng: pulse width modulation, PWM)
Zo ook werken de LED achterlichten van moderne auto's. Zwak branden is normaal, fel branden is remmen.
Bij een AR166 zijn alleen de knipperlichten achter met LEDs uitgevoerd.
Een paar jaar geleden doken deze LED achterlichten op bij Mercedessen. Wat mij meteen opviel is dat als je naar deze lampen kijkt, of vooral als snel met je ogen langs zo'n achterlicht ‘scrolt’ deze lampen snel ziet knipperen, frequentie van zo'n 25 a 30 hz schat ik.
Toen dacht ik nog dat men dat hinderlijke gedoe er wel snel uit zal halen, want dat is een kwestie van iets elektronisch veranderen.
Vergelijk het maar een beetje met een normale en een 50 Hz televisie
Dus niet.. Tot mijn afgrijzen merk ik dat de VW golf en passat (ook andere merken) ook met dergelijke led lampen zijn uitgerust (DIE IK DUS ZIE KNIPPEREN) en een op de 5 auto's is een golf of een passat.
Als ik achter zo'n auto rijdt, erger ik me kapot en ben werkelijk blij dat ik de auto rechts kan passeren.
Voor je het weet zijn we 5 jaar verder en heeft ELKE auto dit…
Is dat meerdere mensen opgevallen?
En bij welke instantie kan ik dit probleem aankaarten?