ligt dat nu aan mijn ogen??

• rogier

Eerst zal ik iets technisch uitleggen. (in jip en janneke taal)

Als je een bij een elektrisch apparaat heel snel de voedingsspannings onderbreekt en weer aansluit zal dit apparaat ‘zwakker’ werken. Zo kan je eenvoudig vermogen regelen.

Voorbeeld is een accu schroef/boormachine of de motor van een ns trein. Je hoort ook een piep. Dat is het geluid van de elektronica die op hoge frequentie (enkele kilohertzen) de spanning aan en uit gooien.

klein tijdje aan en langere tijd uit is langzaam

langere tijd aan, en klein tijdje uit is snel.

In de elektronica noemen we dat puls breedte modulatie (eng: pulse width modulation, PWM)

Zo ook werken de LED achterlichten van moderne auto's. Zwak branden is normaal, fel branden is remmen.

Bij een AR166 zijn alleen de knipperlichten achter met LEDs uitgevoerd.

Een paar jaar geleden doken deze LED achterlichten op bij Mercedessen. Wat mij meteen opviel is dat als je naar deze lampen kijkt, of vooral als snel met je ogen langs zo'n achterlicht ‘scrolt’ deze lampen snel ziet knipperen, frequentie van zo'n 25 a 30 hz schat ik.

Toen dacht ik nog dat men dat hinderlijke gedoe er wel snel uit zal halen, want dat is een kwestie van iets elektronisch veranderen.

Vergelijk het maar een beetje met een normale en een 50 Hz televisie

Dus niet.. Tot mijn afgrijzen merk ik dat de VW golf en passat (ook andere merken) ook met dergelijke led lampen zijn uitgerust (DIE IK DUS ZIE KNIPPEREN) en een op de 5 auto's is een golf of een passat.

Als ik achter zo'n auto rijdt, erger ik me kapot en ben werkelijk blij dat ik de auto rechts kan passeren.

Voor je het weet zijn we 5 jaar verder en heeft ELKE auto dit…

Is dat meerdere mensen opgevallen?

En bij welke instantie kan ik dit probleem aankaarten?

• willemseles

Nou ,vind het best ingewikkelde Jip en Janneke taal.

Las ergens dat Led-remlichten sneller oplichten dan normale.

Volgens mij is het een tijdelijke modegril , en gaat het wel over in een volgende nieuwtje.

• rogier

Ja maar je bent het toch met me eens dat je ze heel snel ziet knipperen

• willemseles

Vanaf morgen ga ik er op letten, en fracties van seconden naar die volkswagens kijken.

• 164 Shark

Zoals ik altijd geleerd heb ………………………………..

het menselijk oog kan ca 12 a 16 beeldjes per seconde waarnemen ,

meer dan 16 beeldjes per seconde wordt een vloeiende beweging …………

Als jij de frequentie van ca 25 a 30 Hz kan waarnemen ………………….

WOW , dan zal jij echt werkelijk geen film kunnen volgen zonder beeld voor beeld op het netvlies te krijgen .

Maar NEE, ik zie ze werkelijk echt fel branden ………….

knipperen doen alleen de richtingaanwijzers :)

• alfredp

Jep ze knipperen ,weet ook niet waarom ze dat zo ontworpen hebben.

Zal wel nodig zijn om ze voldoende lichtsterkte te geven.

Pwm frequentie ligt over het algemeen tussen de 10khz en 100khz dus dat zal de oorzaak niet zijn.

• Alfalfa

Vandaar ook de 100Hz TV: beeld is niet scherper of beter oid (in tegenstelling tot wat fabrikanten soms beweren), maar sommigen zien in het beeld van een 50HZ tv flikkeringen. Voor diegenen is een 100HZ tv een uitkomst (noodzaak?)

Kennelijk gata dit ook op voor LED lichten? Zal er eens op letten, maar verwacht geen flikkeringen te zien want een 50HZ tv voldoet ook prima voor mijn ogen (ben brildragend haha)

• Gert

Is mij nooit opgevallen.

Wat me heel af en toe wel opvalt is dat ik wielen van voorbijrijdende auto's heel soms zie als stilstaand. Hetzelfde effect wat je krijgt bij de ouderwetse methode van balanceren op de wagen met een stroboscoop.

Dus heb ik nu stroboscoopogen?

Zal ook eens op andere auto's letten.

Groet,

Gert

• Henkie

gelijkspanning ledjes of lampen knipperen NIET!!!!

btw ledjes doen het alleen maar op gelijkspanning:D

Henk

• Rogier

…. ze knipperen wel als je ze 25x per seconde in en uitschakelt, nl 25x per seconde