thermostaat ..

• Erwin

hoi ,

ik heb vandaag de thermostaat van mijn alfa 156 2.0 16v vernieuwd(origineel)

en nu valt mij op dat de auto nog best lang nodig heeft om warm te worden !!

mijn mondeo is als hij volledig koud is in ongeveer 1,5km warm (90c) maar de alfa wil zelfs na 9km niet volledig op 90 graden staan ..

Met de oude thermostaat werd hij maar net iets over de 50 graden dus de nieuwe doet het beter maar echt snel warm wordt hij niet ..

is dit normaal bij een 156 2.0 16v of kan er nog iets niet in orde zijn ??

• willemseles

Mijnes vorige week ook vervangen (156 2.0).

Staat na 10 min op 90 graden, en zakt dan iets .

Maar, heb je wel weer even bijgevuld (want er kwam lucht in het systeem) na het warmrijden ?

• Dennis 145QV

Beste Erwin,

de normale bedrijfstemperatuur van de 2liter ligt, tijdens het rijden op snelheid (met dus voldoende koelwind), op ongeveer 75 graden.

in mn 145QV is de schaalverdeling waarbij 80graden in het midden zit, daar zit ie altijd net onder.

Bij een 156 zit 90graden in het midden van de schaalverdeling, daar zit ie dus wat verder onder, maar nog steeds rond de 75 graden.

Hierdoor kan het lijken alsof de motor niet voldoende warm wordt, maar dat is dus optisch bedrog. ik dacht laatst namelijk ook dat de thermostaat van een vriend die onlangs een 156 2.0 heeft gekocht, kaduuk was, maar ik was in de war met de schaalverdeling in mn 145.

dus als je thermostaat vervangen is en het niveau van de koelvloeistof zit tussen de min en de max en je temp zit rond de 70-75 en max oplopend richting de 100 (waarna je fan aanslaat) is er niets aan het handje.

let er wel effetjes op dat wanneer je watertemperatuur goed staat je niet meteen voluit blaast aangezien je olie wat langzamer op temperatuur komt.

wat tijd betreft om warm te worden, bij mij duurt het ongeveer 5 minuutjes.

ligt er maar net aan hoe je rijdt. als je heel langzaamaan met constante snelheid rijdt duurt het langer dan wanneer je regelmatig moet gasgeven , schakelen en remmen om bijvoorbeeld de stad uit te komen.

suc6 en veel plezier met een mooi stukje techniek!!

ciao Dennis 145QV

• Erwin

hij bleef voorheen rond de 50 staan en nu net geen 90 graden ik schat inderdaad een graad of 75/80 .. en binnenin wordt hij weer lekker warm ..

bedankt

• Aso 75

5 minuutjes?

1 1/2 km?

Voordat tie warm? Dan zijn bij mij de ruiten nogeens ontdooit!

Kapnah !!

• Erwin

dan wordt het tijd om wat lekkerde te gaan wonen en een garage te bezitten !!

• Aso 75

Das waar, das waar, maar dat heb je niet in Den Haag. En zowel dan heb je geen geld meer om een alfa te rijden..;-)

• Erwin

daar heb jij weer gelijk in :)

mijn mondeo staat trouwens buiten want de alfa mag nu binnen staan en bovendien heeft de mondeo voorruitverwarming dus mocht hij op de oprit bevriezen dan is hij zo weer ondooid ..