Beste Erwin,
de normale bedrijfstemperatuur van de 2liter ligt, tijdens het rijden op snelheid (met dus voldoende koelwind), op ongeveer 75 graden.
in mn 145QV is de schaalverdeling waarbij 80graden in het midden zit, daar zit ie altijd net onder.
Bij een 156 zit 90graden in het midden van de schaalverdeling, daar zit ie dus wat verder onder, maar nog steeds rond de 75 graden.
Hierdoor kan het lijken alsof de motor niet voldoende warm wordt, maar dat is dus optisch bedrog. ik dacht laatst namelijk ook dat de thermostaat van een vriend die onlangs een 156 2.0 heeft gekocht, kaduuk was, maar ik was in de war met de schaalverdeling in mn 145.
dus als je thermostaat vervangen is en het niveau van de koelvloeistof zit tussen de min en de max en je temp zit rond de 70-75 en max oplopend richting de 100 (waarna je fan aanslaat) is er niets aan het handje.
let er wel effetjes op dat wanneer je watertemperatuur goed staat je niet meteen voluit blaast aangezien je olie wat langzamer op temperatuur komt.
wat tijd betreft om warm te worden, bij mij duurt het ongeveer 5 minuutjes.
ligt er maar net aan hoe je rijdt. als je heel langzaamaan met constante snelheid rijdt duurt het langer dan wanneer je regelmatig moet gasgeven , schakelen en remmen om bijvoorbeeld de stad uit te komen.
suc6 en veel plezier met een mooi stukje techniek!!
ciao Dennis 145QV