156 SW

  • Herman

    Hallo,

    Mijn SW blijkt niet helemaal recht op z'n (achter-)wielen te staan. Iemand attendeerde mij daarop toen hij achter mij reed. Het rubber linksachter is inderdaad 1 a 2 mm minder (aan de binnenkant van het loopvlak) dan op het andere achterwiel.

    Wat zou dat kunnen zijn?

    En kan ik (voorlopig) eventjes links op rechts gooien en andersom? Of zijn de banden echt per wiel uitgelijnd?

  • spully

    Op nieuw laten uitlijnen. Is hij verlaagd? Bij een verlaagde 156 is het wel normaal dat de binnenzijde van het loopvlak sneller slijt. Als de banden een richting- georiënteerd profiel hebben dan achter met voor verwisselen.

    Banden worden niet uitgelijnd, de auto wel.

  • Herman

    Nee, de auto is niet verlaagd. De auto staat op de originele 205/55 16" lm-velgen.

    Voor 't (lees-)gemak heb ik in het vorige bericht niet vermeld dat de band linksachter een half jaar geleden ook al flink was versleten en is vervangen. Toen zijn alle 4…. sorry, is de auto helemaal opnieuw uitgelijnd (uitgevoerd door de Alfa-garage).

    Dit betekent dat de uitlijning weer niet goed is uitgevoerd of dat de achtertrein (?) niet helemaal meer recht is. Is hier iets aan te doen zonder dat het me een vermogen kost? Volgens de historie is de auto schadevrij.

  • potenza

    Ga naar een bedrijf die een 4 punts uitlijning kan doen.

    Euromaster b.v ,daar heb ik goede ervaring mee.

  • ClaSSiC

    Vreemd dat het weer je linkerachterwiel is.

    Heb je nog de uitdraai van de uitlijning van een half jaar geleden ?

    Misschien iets fout in de linker achterwiel ophanging ?

    Ik zou inderdaad opnieuw laten uitlijnen waar je bij staat. Als hij toch op de brug staat kan je gelijk kijken of er speling zit op je dwarsarmen. Een paar keer hard aan duwen en trekken. Als ze bewegen en dus speling hebben, zou ik ze vervangen.

    Vraag altijd om een uitdraai van de uitlijning en vraag om uitleg indien nodig. Bij een goede garage is dit vanzelfsprekend.

  • spully

    Bij Alfa 156 is ook de achterwielophanging uit te lijnen. De ophangrubbers kunnen misschien slecht zijn waardoor het wiel tijdens lastwisselingen een andere stand aan kan nemen.

    Aan je bandenmaat te zien heb je een 156 met sportpakket en die is ± 2.5 cm lager dan een standaard 156 en heeft daardoor meer camber waardoor slijtage aan de binnenzijde niet helemaal te voorkomen valt.

  • Herman

    Moses kriebels,

    Ik heb met echte kenners te maken. Je hebt het goed geraden, het is er eentje met een sportpakket. 2,5 cm verlaagd ja? Zou goed kunnen. Het enige dat me is opgevallen, is dat het een verrekte mooie kar is!

    Als leek kon ik het woord “camber” gelukkig al in de goeie context plaatsen, maar in dit geval is de linkerzijde iets té camber. Zeg maar.

    Maar goed, ik ga morgenvroeg naar de Alfa garage. Ik zal ernaast blijven staan.

    Bedankt voor de tips allemaal.

    PS: Autoweek van afgelopen week gelezen? De 159 tegen o.a. de BMW 3-serie?

    Daarin wordt maar weer eens haarfijn vermeld dat de 156 (!) bekend staat om z'n geweldige wegligging. Dat kan ik zeker onderstrepen. Oh ja, de 159 wint van de BMW……