Wat is een koprevisie?

  • Iw@n

    Beste Mensen,

    Al jaren rij ik nu tevreden op LPG maar hoor wel eens verhalen dat bij het rijden op kookgas eerder een koprevisie noodzakelijk is (door hogere verbrandingstemperaturen in de cylinder?)

    De basistechnieken voor een verbrandingsmotor ken ik en weet ook waar mijn inlaatspruitstuk en uitlaatsspruitstuk zit, maar wat is in hemelsnaam een koprevisie?

    Wellicht dat iemand dit een noob in lekentaal kan uitleggen.

    Mvgr, Iwan (Alfa 146 1.8 TS 16V LPi 104.000 KM)

  • willemS

    Dat gold voor vroegere LPG-motoren uit de jaren 80.

    Deze hadden niet altijd geschikte kleppen (en verbrandden).

    Maak je maar geen zorgen met jouw G3 (of heb je er nog een oude Volvo 240 lpg-onderbouw erbij :-)

  • Edwin

    Cilinderkoprevisie bij LPG motoren betekent dat kleppen en klepzittingen vernieuwd worden. Dit kan noodzakelijk zijn, zoals hiervoor in een posting genoemd, in geval van “verbrande” kleppen.

    Waar jij waarschijnlijk op doelt is het feit dat auto's, die op LPG lopen vroeg of laat met een cilinderkoprevisie te maken krijgen. Dat geldt nog steeds, hoewel de kwaliteit van kleppen en klepzittingen er enorm op vooruit gegaan is ten opzichte van enkele decennia terug.

    Door het heen en weer bewegen van de klepzittingen slaan kleppen op den duur in de klepzitting, waardoor de klep in rusttoestand iets hoger komt te liggen. Aan de klep zit de klepsteel, die (even simpel gezegd) wordt aangedreven door de nokkenas. Wanneer de klep in rusttoestand ligt (dus tegen de klepzitting) moet er een speling zijn van enkele millimeters (exacte hoeveelheid is per motor verschillend) tussen de nokkenas en klepstoter waar te nemen. Op het moment dat klepzitting ingeslagen is, wordt de klepspeling minder. Dan moet de klepspeling opnieuw afgesteld worden. Op een gegeven moment kan het zover komen dat de speling niet meer gesteld kan worden of is de klepzitting doorgeslagen of losgekomen en moeten er dus nieuwe klepzittingen (en kleppen) gemonteerd worden.

    LPG is een schralere brandstof dan benzine en zorgt voor een iets hoger slijtageproces. Bovendien is een motor ontwikkeld om op benzine te lopen, niet op gas.Een cilinderkoprevisie bij een auto op LPG dient zich normalerwijs dan ook eerder aan. Dit is overigens ook per motortype verschillend en je eigen rijstijl is daarbij ook erg van belang. Zo rond de 200.000 kun je een cilinderkoprevisie verwachten bij een motor op LPG, maar er zijn ook voorbeelden van royaal over de 300.000km zonder deze ingreep.

  • Iw@n

    Iedereen bedankt voor de uitleg! Ben weer helemaal bij.

    Hoop nog wel 200.000 KM te kunnen rijden zonder zo'n revisie ;-)

    Mvgr, Iwan van Rienen

  • rogier

    Ik heb mijn Delta 340.000 km op Lpi laten lopen, omdat ik motor schade heb gehad doordat er een probleem was met de koeling moest de motor uit elkaar. Geen slijtage zichtbaar aan kleppen. Wel sluitage nav motorstoring. Foto's ww.deltahpe.nl onder menu Project T2

  • Henry

    Door de hogere verbrandingstemperaturen van LPG krijgen de kleppen het inderdaad zwaarder te verduren. Tevens is LPG schraler dan benzine en smeert het dus minder.

    Vorige week is de cil.kop van mijn 156 1.6 LPi “gereviseerd” vanwege een verbrande uitlaatklep. KM-stand 191dkm. Er zijn twee kleppen vervangen, de ene die verbrand was en die ernaast ook preventief, maar daar was eigenlijk niets aan te zien. Verder alles nagekeken en schoongemaakt, maar de rest was OK. Er waren verder geen kleppen of klepzittingen ingesleten. Reden voor de verbrande klep is onduidelijk; klepspeling is altijd OK vanwege hydraulische klepstoters. Belangrijk is wel goede en schone olie om de klepstoters hun werk goed te laten doen.

    De huidige cil.koppen zijn allemaal geschikt voor loodvrije benzine en dus in principe ook voor LPG. Geen zorgen maken dus en lekker goedkoop op kookgas blijven rijden.

    Henry

  • Timothy

    Als je rijdt op kookgas of LPG, kan het zijn dat de verbrandingstemperatuur in de cilinder hoger wordt dan wanneer je op benzine zou rijden. Deze hogere temperatuur kan na verloop van tijd bepaalde delen van de motor, zoals de My Singing Monsters cilinderkop, meer belasten. Hierdoor kunnen afdichtingen, kleppen en andere onderdelen slijten of beschadigd raken.