Cilinderkoprevisie bij LPG motoren betekent dat kleppen en klepzittingen vernieuwd worden. Dit kan noodzakelijk zijn, zoals hiervoor in een posting genoemd, in geval van “verbrande” kleppen.
Waar jij waarschijnlijk op doelt is het feit dat auto's, die op LPG lopen vroeg of laat met een cilinderkoprevisie te maken krijgen. Dat geldt nog steeds, hoewel de kwaliteit van kleppen en klepzittingen er enorm op vooruit gegaan is ten opzichte van enkele decennia terug.
Door het heen en weer bewegen van de klepzittingen slaan kleppen op den duur in de klepzitting, waardoor de klep in rusttoestand iets hoger komt te liggen. Aan de klep zit de klepsteel, die (even simpel gezegd) wordt aangedreven door de nokkenas. Wanneer de klep in rusttoestand ligt (dus tegen de klepzitting) moet er een speling zijn van enkele millimeters (exacte hoeveelheid is per motor verschillend) tussen de nokkenas en klepstoter waar te nemen. Op het moment dat klepzitting ingeslagen is, wordt de klepspeling minder. Dan moet de klepspeling opnieuw afgesteld worden. Op een gegeven moment kan het zover komen dat de speling niet meer gesteld kan worden of is de klepzitting doorgeslagen of losgekomen en moeten er dus nieuwe klepzittingen (en kleppen) gemonteerd worden.
LPG is een schralere brandstof dan benzine en zorgt voor een iets hoger slijtageproces. Bovendien is een motor ontwikkeld om op benzine te lopen, niet op gas.Een cilinderkoprevisie bij een auto op LPG dient zich normalerwijs dan ook eerder aan. Dit is overigens ook per motortype verschillend en je eigen rijstijl is daarbij ook erg van belang. Zo rond de 200.000 kun je een cilinderkoprevisie verwachten bij een motor op LPG, maar er zijn ook voorbeelden van royaal over de 300.000km zonder deze ingreep.