bodemspeling 156 GTA

  • Erik

    Ik ben van plan om een 156 GTA aan te schaffen, maar ik vraag me af of je hiermee fatsoenlijk over (hoge) verkeersdrempels kunt komen, zonder iedere keer de bodem, skirts of onderkant voorbumper te raken. Ik rijd op dit moment een 156 Sportwagon die 4 cm. verlaagd is en hiermee is het werkelijk geen enkel probleem.

    Vriendelijke Alfagroet,

    Erik (156 sportwagon TMR20).

  • _Alfa_Michel

    Dit antwoord kan alleen maar komen van iemand die ook een GTA heeft gereden en beter nog in zijn bezit heeft gehad, denk ik…

    Je vraag is valide. De vering is op de langzame en langere hobbels erg slap. De weerstand is dan gering. Op de kortere en sneller hobbels is ie lekker stug.

    Bij verkeersdrempels heeft de neus snel de neiging om te slap te reageren. Dit resulteerde in 3 bodemplaten binnen 8 maanden. Is 100 euro per keer.

    Aanbeveling: vervang het onderstel door een eibach, koni of Intrax. Niet te veel verlagen, maar vooral stugger maken. Aanbeveling 2: Vervang je remmen (schijven, blokken en klauwen) door grotere (330+mm) en door dubbel geventileerde versies. Aanbeveling 3: plak de kriksteunafdichtingen van de zijskirts dicht met dubbelzijdige tape.

    Een GTA is echt pas sexy met Xenon, SW en zwart uni leder……!

    Michel

  • spully

    Een GTA is minder laag dan een ‘gewone SW’ met - 40 mm veren lijkt mij.

    Maar Michel, jij moet dat beter weten :-)

  • Erik

    Michel bedankt voor je antwoord. Over de bodemplaat maak ik me niet zo druk. Ik rijd altijd zonder bodemplaat. Dat scheelt enorm. Het gaat mij voornamelijk om de voorbumper. Deze loopt naar de wielen toe erg sterk naar beneden en ik ben bang dat ik daarmee continu de verkeersdrempels ga raken. Er gaan in ieder geval stuggere dempers onder (koni, bilstein) , maar ik denk dat ik de wagen niet verder ga verlagen. De auto is al voorzien van de “grote remmen”. Wat bedoel je precies met het dichtplakken van de kriksteunsfdichtingen?

    Vriendelijke Alfagroet,

    Erik.

  • _Alfa_Michel

    Die remmen die volstaan niet. Die zijn krom binnen de 10.000 km! Maar goed, wellicht ben jij niet zo'n frequente remmer :)

    De afdekplaatjes voor de kriksteunen laten los (voor). Als je deze vastzet dmv dubbelzijdige tape, dan scheelt dat weer 26,50 per steunpunt.

    M.

    Ps.1

    Je neus loopt meer risico met het inparkeren. PDC is geen overbodige luxe.

    Ps.2

    Welke GTA heb je op het oog btw?

  • Erik

    Bedankt voor de tips. Het gaat volgens de dealer om het nieuwe remsysteem met de grote remklauwen. Is volgens hem veel beter dan het standaardgebeuren. Is dit niet het zelfde systeem als jij bedoeld? Wat is dan het verschil en over welk merk heb jij het dan?

    Volgens jou heb ik bij verkeersdrempels dus geen probleem, zolang ik er maar rustig overheen ga (zoals het hoort).

    De GTA die ik op het oog heb is de zwarte GTA van dealer Wim Prins. Lijkt me een prima wagen en ik krijg een goede inruil.

    Vriendelijke Alfagroet,

    Erik.

  • _Alfa_Michel

    Geweldige auto! En … je hebt een uniek exemplaar; je hebt een middenarmsteun in de GTA. Dat heb ik nog nooit gezien!

    Hij schijnt de grotere remmen te hebben: 330 mm ipv de standaard 305 mm. Dat is precies dezelfde versie die ik ook had, Alfa standaard, merk is Brembo.

    Ze hebben meer remdruk, geven meer remkracht dus. Maar bij intensiever gebruik, trekt de boel krom. Maar goed, zorg dat je garantie hebt en dan zit je goed. Wim Prins schijnt een goede dealer te zijn, maar het is nooit verkeerd goed naar de garantiebepalingen te kijken.

    Andere aandachtspunten van de GTA:

    Aandrijfas (rechts) slijt snel

    Bij lange mensen (ik: 1.93) de stoel erg hard en smal

    Wegligging (maar, dat wist je al)

    Super kanon, veel plezier, goed verzekeren (de mijne is gejat geworden…)!

    M.

  • Erik

    Ik krijg één jaar schriftelijke no-nonsens garantie op de auto. Schijnt inderdaad een goed bedrijf te zijn. Kwam in ieder geval erg vertrouwd over.

    Ik ben zelf 1.80: stoel is wel hard, maar niet te smal (hooguit iets bij mijn schouders).

    Verzeker mijn auto's altijd all-risk dus dat zit wel goed. Jouw auto is gepikt? Was je wel goed verzekerd en hebben ze haar teruggevonden of nooit meer iets gehoord?

    Groet,

    Erik.

  • _Alfa_Michel

    E,

    Alles goed verzekerd. Zelfde uitgangspunten; dure auto, altijd All-Risk. De stoel kan je altijd laten vermaken, heb ik ook gedaan. Dan wordt deze dieper, zachter en het zitgedeelte breder. (ik heb een beetje een dikke r**t!)

    Adres daarvoor eventueel: Ellermeijer in Amsterdam, kosten voor mij toen: 180,-. Maar waws er goed gedaan, mooie stiksels erop, leer was niet beschadigd etc….

    M.

  • Erik

    Michel: Nogmaals bedankt.

    Groet,

    Erik.