motor management lampje brand en gelijk valt motor uit

  • jordy

    alfa romeo 147 1.6 16v bouwjaar 2001 190.100 km (gas/benzine)

    ik reed vandaag van mijn werk naar huis en opeens brand de motor management lampje en er staat in de dashboard dat er een storing is en valt de motor direct uit.

    ik kreeg hem niet meer aan de praat

    als ik de auto probeer te starten slaat hij niet aan.

    de motor was warm.

    ik ben vandaag weer bij de auto geweest de motor was koud maar hij wou weer niet starten

    Als ik de sleutel omdraai naar mars hoor je getik van de startmotor

    wat ik raar vind is dat de startmotor de motor niet wil rond draaien, maar als ik de auto in de versnelling zet en de koppeling niet vasthoud dan neem die de auto half meter na voren maar start die niet

    iemand ideetjes wat het kan zijn?

  • EricNL

    Hoi Jordy,

    Een storing die elektronisch opgemerkt wordt moet uitgelezen worden. Je auto kan zowel mechanisch (lege/slechte accu) als electronisch (startonderbreking) geblokkeerd worden voor het starten. Dat je auto in de versnelling wel een stukje rijdt is voor mij geen aanleiding voor het vinden van een mogelijke storing. Bijvoorbeeld de startonderbreking hoeft niet te zeggen dat de startmotor niet aangestuurd wordt, maar kan ook de brandstoftoevoer uitschakelen.

    Ohja, mijn ervaring is niet puur Alfa.. Even uitlezen dus. Ik weet niet of je auto al een 16 polige diagnosestekker voor OBD2 heeft maar anders kan je zoeken tot je een ons weegt. Misschien ken je iemand die dit voor je kan uitlezen. Je moet eerst weten waarom de regeleenheid het lampje op je dashboard laat branden want aangezien dit gelijk aan ging toen de storing erin kwam is het waarschijnlijk dat je daarmee het goede probleem aan kan pakken. Ohja, een storing hoeft niet het feitelijke probleem aan te geven. Geeft je luchtmassameter een fout, dan kan het probleem gerelateerd worden met dit onderdeel. Dit betekend niet dat het onderdeel ook echt defect is. Maar eerst horen we graag wat dit oplevert. Daarna zoeken we verder..

  • jordy

    ik heb net met mijn diagnose apparaat uitgelezen en ik krijg deze meldingen :

    sensor A cilinderrij 1 nokkenaspositie-g40 onjuiste werking0340

    en luchtmassameter -g-70 onjuiste werking p0100

    wat betekend dit nu?

    ik heb ff de kapje van de distributieriem geopend en ik zie dat er een sneetje zit ong 5 cm lang maar hij is er niet vanaf gegaan

  • EricNL

    Hoi Jordy,

    als de distributie een sneetje heeft dan geeft dit aan dat die er misschien al af had gemoeten. Misschien niet volgens de voorschriften maar wel omdat ie toch stuk is. Misschien draait de distributie niet omdat tanden bij de krukas van de riem af gekomen zijn ofzo. Je riem kan ook versprongen zijn en daarom niet juist functioneren.

    De 2 storingen lijken op zichzelf te staan voor mij. De nokkenaspositie is lastig te controleren denk ik. Je zou (als die erop zit) de timing op de krukas op 0 graden kunnen zetten en kijken wat de nokkenaspositie is maar dan moet je wel weten wat die positie zou moeten zijn. Misschien een idee om de krukas een keer met een ratel rond te draaien en kijken of dit soepel gaat of dat de boel blokkeert.

    De luchtmassameter kan je de stekker vanaf gooien en storingen wissen. De regeleenheid herkend dat de luchtmassameter niet is aangesloten (tenzij je een probleem hebt met een kortsluiting op signaaldraad of een ander probleem in de bedrading). Als de regeleenheid dit herkent zal hij een vervangende waarde toepassen in de berekeningen die gebaseerd is op een gemiddelde van wat deze waarde zou moeten zijn. Je motor zou in noodloop moeten gaan en wel starten en je kan er dan niet hard mee rijden.

    Voor mij likt het toch op een distributieprobleem als ik het interpreteer en de nokkenas en krukaspositie kunnen niet meer vergeleken worden. Ik hoop het beste voor je, probeer de krukas maar eens met de hand (ratel) rond te krijgen, dan weet je (misschien) of de distributie deugt. Succes!

  • EricNL

    Hoi Jordy,

    en toen was het even stil.. houd je ons op de hoogte van de status?

  • Adam

    The fact that the engine management light comes on and the engine turns off immediately could be a sign of some problem with the engine system. aa route planner

  • Miranda

    Het lijkt erop dat je een probleem hebt met je motor Palworld Breeding Calculator waarbij het motor management lampje brandt en de motor meteen uitvalt.