Selespeed of niet ?!?

  • ViscontiQV

    Bon Giorno Alfisti,

    Na jaren met héél véél plezier in mijn 145QV te hebben gereden is het dit jaar tijd voor iets anders. Uiteraard een Alfa dus heb ik een 147 2.0 op het oog, maar nu is de vraag Selespeed of een handbak ?!?

    Na veel met Alfisti in de vriendenkring gesproken te hebben en naar dealers en specialisten gebeld te hebben ben ik er nog steeds niet uit. Mijn voorkeur gaat uit naar een handbak, maar de 147's waar mijn oog op valt zijn over het algemeen Selespeed. De voordelen zijn mij bekend, maar ik hoor ook e.e.a. aan nadelen. Zo wordt de trage overschakeltijd en de gevoeligheid telkens onder de aandacht gebracht.

    Graag zou ik van mij mede-Alfisti eens horen wat zij ervan denken, vinden of nog beter ervaren hebben. Mijn 145 is door Madeno flink onder handen genomen en krijgt naar behoren ‘op zijn donder’ en ik vraag mij af of Selespeed dan ook ‘sportief genoeg’ (sckakeltijd) mee wilt werken en niet geheel onbelangrijk of het dan ook heel blijft (gevoeligheid).

    @WillemSeles, bijt jij de spits af ?

    Ciao Tutti

    ViscontiQV

  • Johan

    Mag ik anders een stukje van de spits afbijten?

    Ik ben sinds een dik half jaar nu in het bezit van een 156 Selespeed uit november 1999. De auto heeft inmiddels 193000km gelopen en ik heb nog geen enkel probleem of trammelant gehad aan de bak, de hele auto trouwens niet. Ik vind het een heerlijk systeem en heb er geen moment spijt van dat ik hem gekocht heb. Qua schakelen vind ik het een heel fijn werkend systeem wat erg soepel en snel door de versnellingen wil. vooral wanneer je met de hand terug wil schakelen. Alleen een kort tikje naar achteren op de pook (knoppen op het stuur gebruik ik zelden, rijdt niet prettig vind ik) en de auto schakelt razend snel terug, zo snel dat je er via de traditionele manier nooit tegen opkan. Het gebeurt ook heel soepel en zonder stoten en schokken. Opschakelen gaat ook soepel al is dat iets minder dan terug schakelen maar totaal niet schokkerig. De automaat stand (city) gebruik ik zelf ook vrij veel, een heerlijke extra om het zomaar te noemen. Hier vind ik wel dat dit iets soepeler had gekund, met op en terug schakelen houdt de auto wel wat in en dat voel je. Hij schakelt dus totaal niet zo geleidelijk en soepel als een echte automaat maar gewoon als een schakel bak. Soms met terug schakelen is hij te laat naar mijn zin en duurt het te lang voordat hij eens een tandje terug gaat. Het is met opschakelen ook dat je zelf bepaalt wanneer hij over moet schakelen, hoe verder je het gas intrapt des te later schakelt hij over net als een echte automaat wat dat aan gaat. En wanneer je tijdens het rijden het gas ineens diep intrapt heb je dus de kick-down en schakelt de bak een 1 of meerdere versnellingen terug.

    Een aanbeveling kan ik je wel mee geven. Ook al rijdt je niet op de City stand, schakel bij het afremmen niet zelf terug, dit doet hij namelijk ook zelf wanneer je niet op de automaat rijdt. Hier zou je dus jezelf en ook de auto mee kunnen verrassen dat wanneer jij terug schakelt hij ook wilde terug schakelen en dus ineens 2 versnellingen naar beneden gaat.

    Veel succes verder

  • ViscontiQV

    Bon Giorno Johan,

    Bedankt voor je (gebruikers)ervaring.

    Een goed verhaal om te lezen en ik word er weer iets wijzer van. Ik was juist op zoek naar dagelijkse gebruikerservaring en hoe Selespeed in verschillende standen als bestuurder op je overkomt. Tijdens een proefrit gaat er teveel door je hoofd om daar echt objectief op te letten.

    Graag zou ik nog 1 dingetje willen weten : Als je écht sportief wilt rijden (Clubdagen Zandvoort etc.), geeft Selespeed je dan voldoende respons of zit je soms op versnellingen te wachten omdat de bak bepaald wanneer hij weer een versnelling beschikbaar heeft? (hard afremmen op de motor voor bocht bijvoorbeeld)

    Ciao,

    ViscontiQV

  • Johan

    Als je handmatig schakelt kan je altijd vlugger schakelen ermee dan met een gewone schakelbak. Opschakelen kan je heel erg snel achter elkaar doen al zou je het willen.

    Ik denk toch dat het het beste is om tijdens een proefrit eens even de tijd ervoor te nemen om echt te ervaren hoe de bak werkt en hoe snel jij ermee wilt kunnen schakelen en wat je ermee wilt doen.

  • ViscontiQV

    @ Johan

    Bedankt voor je adviezen. Ik zal zeker de door jouw omschreven situaties tijdens de proefrit uitproberen om eens te voelen hoe het nou allemaal werkt. (dan maar ff niet kwijlen van het interieur)

    Toch (ondanks dat jij misschien nooit iets hebt gehad) hoor ik veel negativiteit om mij heen. Zou jij mij kunnen vertellen, mocht er iets aan zijn, of jij weet wat dat zoiets dan gauw gaat kosten? Ik ken een hoop Alfisten, maar niemand met Selespeed en de dealer is gauw geneigd te zeggen dat het wel mee valt met problemen. Zijn er kwaaltjes of onderhoudsperikelen (regelmatig bakolie vervangen ofzo?) waar jij van weet?

    Ciao

    Joost

  • Johan

    De Selespeed problemen schenen zich voornamelijk te hebben voorgedaan bij de 1e serie's en die waren bij de 156's. Die van mij is ook van de 1è serie dus. Toen die problemen ook echt te vaak voorkwamen is er van Alfa-Romeo een modificatie door gevoerd. Voor zover ik weet brak het schakelmechanisme af van opgebouwde hydraulische schakelmechanisme. Dit zit boven op de normale 5 bak gebouwd. Mijn auto heeft ook die modificatie ondergaan, wanneer weet ik niet. Maar ik heb geen enkel probleem ermee en ook de vorige eigenaar heeft er geen problemen mee gehad. In de rekeningen die ik in mijn bezit heb van de vorige eigenaar is ook nergens te zien dat er ooit reparaties aan de bak zijn geweest.

    Ik weet niet waar jij zelf woont en waar je je auto in onderhoud heb maar ik zelf ga niet graag naar echte dealers of garage's waar mannetjes in net pak alleen maar van een auto afweten hoe je moet verkopen en welke opties er op zitten. Ik heb hem in onderhoud in Culemborg bij GVA ( Gert Verhoef Autotechniek) Voor mij is dit een perfecte zaak, een éénmans zaak van een Alfa specialist die jarenlang bij Sam van Lingen heeft gewerkt en geen auto's verkoopt maar alleen onderhoud en repareert. Die man spreekt ervaring uit de praktijk, is vriendelijk, legt dingen heel goed en graag uit en daar ga ik met een gerust hart naar toe. Hij kan ook heel veel over Selespeed vertellen mocht je iets nodig hebben of willen weten. Als je wilt kan ik je wel de gegevens geven.

  • Wim

    Ben het helemaal met Johan eens, heb ook 4,5 jaar een selespeed gereden en nu weer schakel. Alleen als je een nieuwe selespeed unit moet hebben moet je ongeveer op 2000 euro tellen incl. montage.

    Zelf schakelen met de selespeed joystick is toch veel fijnder dan dat koppel gedoe en in mijn ogen veel soepeler.

    Onderhoudshistorie is heel belangrijk, voor de rest hoef je er niks aan te doen, behalve de koppeling 1x in de 2jaar laten afstellen.

  • ViscontiQV

    Bon Giorno Tutti,

    Mede dankzij Johan en zijn aanwijzingen voor tijdens de proefrit is het de 147 Selespeed geworden. FF goed gereden en kwam met puur geluk rontonde na rontonde tegen. Goeie testcase om Selespeed te leren kennen.

    Ik hoor wel van alle kanten dat die Selespeed unit een dure reparatie is en dus maar hopen dat daar niks mee gebeurd. Heb wel 6 maanden dealer garantie en bij alle dealers waar het onderhoud heeft plaats gevonden nagebeld. Naast het noramle kilometer onderhoud is om en nabij 20.000 kilometer 2x de koppeling opnieuw “ingeleerd” (?!). Zal vermoedelijk een software update geweest zijn, want dat was bij de eerste keer dat hij weer bij de dealer was nadat de auto voor het eerst op de weg kwam. Jullie iets van bekend misschien ?

    Ciao

    Joost

  • monton

    The Delta Executor download design emphasizes user-friendliness, with a straightforward and intuitive process from download to installation. To guarantee a smooth experience, the program includes a detailed step-by-step guide.