Klassieker buiten stallen??

  • Pascal

    Wie heeft er ervaring met een klassieker onoverdekt buiten laten staan?

    Is het te doen? Of rot je auto binnen een mum van tijd weg? Helpen bodembehandeling of afdekzeil dan nog?

    Ik overweeg de aanschaf van een leuke klassieker (niet in concoursstaat uiteraard), maar heb geen garage/carport.

  • klaas

    Ik zou het niet doen. De auto zal zienderogen achteruit gaan. Vocht is erg slecht en funest voor het plaatwerk. Zelfs onder een carport zal de auto in de wintermaanden veel te lijden hebben. Ook het interieur wordt er niet mooier op. Deurpanelen trekken krom bijvoorbeeld. Als we het over een Alfa klassieker hebben, hebben we het al snel over redelijk veel geld. En da`s toch zonde om dat buiten weg te laten roesten.

    Klaas.

  • Pascal

    …daarom wou ik maar met een Fiatje beginnen…

  • willemseles

    Een auto begint pas echt te roesten ,als je over een pekelweg hebt gereden en daarna de temperatuur (in of buiten een garage) stijgt boven de 7 graden .

    (Het is niet toevallig dat koelkasttemperaturen ook tussen de 1 en 7 graden het best bewaard blijft).

    Dat de boel goed doorwaait is belangrijk (een carport is beter dan een garage, als je de wagen nat geregend stalt).

    ps: heb een cabrio van 1991, ging me wel van het hart …ook buiten laten staan deze winter. Maar niet mee gereden bij pekeltemperaturen.

  • klaas

    Vergeet niet dat de meeste oude auto`s al eens `` gerestaureerd `` zijn. Dat wil zeggen, beetje plamuur, nieuwe lak en glimmen maar. Dit soort oude auto`s kunnen vanbinnen erg vochtig worden. Alle naden en kieren blijven nat waardoor roest van binnenuit optreedt. Voordat je het weet begint het roestproces overal.

    En hou er rekening mee dat een oldtimer een oude auto is die je ten pas en te onpas in de steek kan laten. Meestal een slechte kachel en ontwaseming hebben, veel onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn waardoor je soms een week ( of meer ) zonder auto kan zitten. Het is meer dan alleen de fun kant.

    Klaas.

  • c. nusink

    Buiten staat je auto in ieder geval beter dan in een vochtige garagebox, er is veel meer ventilatie, en een auto is gemaakt om de elementen enigzins redelijk te doorstaan. Dus je plaatwerk rot niet sneller als de auto stilstaat in de wind, maar zet hem wel op een verharde ondergrond. En géén, ik herhaal, géén zeil erover heen, dan loop je het risico dat het middel erger wordt dan de kwaal.Ventilatie is je beste vriend in deze, en daarbij helpt een zeiltje je van de wal in de sloot. Let op eventuele lekkages door slecht afdichtende rubbers of kitnaden. Die laatste kun je redelijk eenvoudig zelf herstellen. Rubbers kunnen duur zijn in aanschaf, maar als je je autootje heel wilt houden is het 't overwegen waard. Oude rubbers die niet gescheurd zijn, kun je er weer als nieuw uit laten zien door ze even in de biotex te wassen op wolwasprogramma in de wasmachine. Ze worden weer mooi en soepel. Onderhouden met talkpoeder en bij vorst een beetje zuurvrije vaseline erop, vriezen je deuren niet vast. Vergeet niet een paar vochtvreters in de auto te zetten en leeg ze regelmatig. Aan de geur van de auto merk je meteen of de auto droog blijft of niet. Wat mij niet duidelijk is, is of je er ook de winterdag mee wilt gaan rijden, want dan doemen er andere problemen op.

    Pekel is een probleem, maar modder en natte bladeren en aanverwante troep op de weg is ook iets om rekening mee te houden. Vaak hebben oudere auto's (klassiekers, oldtimers zijn die oude mannetjes in een rolstoel uit de Lucky Luke) op dat gebied minder handige constructies, die problemen op kunnen leveren. Roestpreventie kwam pas in de tachtiger jaren in zwang en een inferieure kwaliteit van veel plaatwerk uit de zeventiger jaren doet ook een flinke duit in het zakje.

    Denk wederom aan de rubbers en de kitnaden en op eventuele roestschade, welke lekkages kan veroorzaken.

    De kachel is zeker van mindere kwaliteit en heeft minder opbrengst dan zijn moderne evenknie, maar als alles goed werkt dan kun je er in de praktijk best mee leven. Ik zelf heb jarenlang in klassiekers ‘s winters doorgereden en uit ervaring weet ik: preventief onderhoud is goud waard. Vroeger hadden auto’s nu eenmaal meer onderhoud nodig, maar vaak wordt er door de moderne bril naar ze gekeken en worden ze vergeleken met modern spul. En die vergelijking gaat mank.

    Denk ook even aan:

    - werkende kachelkraan eventueel loont het een nieuwe te plaatsen, maar dat kan een berg werk opleveren, afhankelijk van de plek van dat ding.

    - Goede kachelslangen, zie hierboven.

    -voldoende koelvloeistof

    -schone kachelradiateur -niet verstopt en schoon van buiten- dat ding zit binnen in je auto en ziet eruit als een miniatuurversie van je grote radiateur

    -werkende aanjager. Plaats eens een nieuwe en je zult versteld staan van het effect.

    -schone kachelkanalen en werkende kachelbedieningskabels in de auto.

    Dit alles kan een flinke pak werk opleveren, maar ik kan je verzekeren dat een goed werkende kachel een wereld van verschil betekent voor het comfortabel rijden in de herfst, winter en in het vroege voorjaar. Kachels zijn vaak de sluitpost van de auto, en hangen er waarschijnlijk al vanaf nieuw in, zonder al teveel onderhoud. Mocht je niet gaan rijden in de winter met je klassiekertje dan helpt een goede kachel in ieder geval om het interieur droog te krijgen mocht je last van vocht hebben door de stalling.

    Zet je karretje niet op de handrem, anders heb je in het voorjaar direct een leuke klus.

    Nou heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt.

  • Pascal

    ..heb ik zéker wat aan. Ik zal je advies in acht nemen. Ik wil goedkoop beginnen (zoals gezegd, een klein italiaantje) en dan gewoon ervaren wat het is.

    Bedankt

  • Jeffree

    Klassieke auto's zijn vaak gevoeliger voor roest vanwege de oudere materialen en constructiemethoden. Langdurige blootstelling aan vocht, regen en andere weersomstandigheden kan roestvorming versnellen, vooral op plekken waar water zich kan ophopen, zoals in de wielkasten, onderkant van de auto en langs deuren immaculate grid

  • xeniasn

    Whether it's managing resources in a city-building simulation paper io or deciphering complex mysteries in an adventure game, gamers often find themselves developing valuable cognitive skills.

  • ranker

    I got too much interesting stuff on your blog. I guess I am not the only one having all the enjoyment here! Keep up the good work. ​Suika Game