radiator vervangen 156 ??

  • Erwin

    hoi ,

    wat moet ik allemaal los maken om de radiator van een alfa 156 2.0 te vervangen .(airco) type 1998 en schakel .

    ik heb tot nu toe de fan weg kunnen krijgen en de slangen afgekoppelt , maar de radiator lijkt klem te zitten . het frontje wil niet zomaar eraf want die heeft 2 steunen aan de binnenzijde die met M10 bouten op een rotte plek zitten .

    Moet ik de bumper demonteren ?? en zo ja hoe ?? of kan het ook anders ??

    alvast bedankt

  • Erwin

    de radiator is geplaatst , en ik moet zeggen ik heb nog nooit een radiator op zo'n klot.e wijze vervangen . hoe kunnen ze het verzinnen ..

    de kunst was alles rondom de radiator af te koppelen zoals slangen etc. daarna de luchfilter met huis en al weg pakken . vervolgens onder de auto 2 kleine bouten ik geloof m6 of m5 los draaien ( zie je zitten aan het plastic omhulsel en als je deze naar beneden volgt kom je ze tegen !!! let op spuit ze eerst in met WD 40 want éénmaal dol en je hebt een mega probleem) daarna komt de plastic kap die aan het radiatortje van de airco zit los van de wagen . daarna de klem boven in het midden van de radiator los maken vervolgens de bedrading die bovenlangs loopt loskoppelen en de radiator iets naar voren trekken vervolgens kun je met wat handigheid de boutjes die de radiator van de airco op zijn plaats houd los maken (4 schroefjes en nog eens 4 die de plastic kapjes op zijn plaats houden) vervolgens zit alles los en kun je hem voorzichtig omhoog wegtillen . Als het goed is blijft de plastic kap en de kleine radiator van de airco zitten .

    De onderste slang heb ik niet bij de radiator losgekoppelt maar aan de blokzijde .

    Ook heb ik de slang met speciaal klemmechanisme in zijn geheel vernieuwd (beter nu dan later € 25 extra )

    Volgens de dealer moet de bumper eraf maar kan het ook op deze manier alleen zou het moeilijker zijn dan wanneer de bumper eraf is !! mijn visie , alles is bij alfa zo rot als de pleuris dus de bumper even wegpakken geeft meer ellende dan je lief is . onder zitten geroeste bouten die meteen met bevestiging en alles kapot gaat .

    je komt de binnenkappen van de wielkast te demonteren en op een gods onmogelijke plaats nog een boutje los te draaien ook bedrading van lampen etc moet afgekoppelt worden en nog veel meer van dit soort shit .

    ik houd het dus bij mijn manier en het heeft op wat schaafwondjes op mijn arme (te dikke onderarmen voor dit klusje) gewerkt . met de beschrijving van hier boven moet het een stuk makkelijker zijn .

    succes voor de gene die de klus nog moeten doen .

    ps als ik de roest zag en de radiator dan zijn de wagen van 7 jaar en ouder denk ik snel aan de beurt .

  • Maxim van Wijk

    Hoe ben je bij die twee onderste boutjes gekomen? Ik ben mijn radiator aan het vervangen, maar die twee onderste zitten als het ware verstopt tussen de bumper en de onderkant van het plastic omhulsel. :X

  • HR

    Hoi Maxim,

    Is het al gelukt?

    Ik heb een tijdje terug mijn raditeur laten vervangen. Ik zou het eerst ook zelf doen maar las dat het nogal lastig ging.

    De bodemplaat moet eronder uit dan kan je bij de onderste boutjes/schroeven, de airco moet los, volgens mij 4 boutjes (kan door de gril heen).

    Dan moet de radiator onder langs eruit, beetje kantellen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. succes.

  • henny

    Maxim,

    Ik heb een omschrijving daar wordt het onderste gaas in de bumper verwijderd om bij de twee onderste boutjes te komen, echter de bevestiging zal dan breken en je moet het weer vast zetten met een niet fraaie oplossing met kabelbinders

    Kun je bij de boutjes van onder zonder het verwijderen van het onderste gaas in de bumper?

    mvg henny

  • john

    je beschrijving klopt heb het vandaag ook zo gedaan alleen heb het onderste rooster verwijderd bij de bumper met een beetje belijd goed geluk dan kun je makelijk bij de onderste boutjes van de raditeur en airco raditeur verder wat een klus zeg zon 5 uur bezig geweest wel op mn gemak thank voor de beschrijving john uit eindhoven