stroef schakelen

  • sebas

    ik ben in het bezit van een alfa 147 1.6

    sinds een week of 2 begint hij zwaar te schakelen waneer de motor warm wordt.

    het is vooral de vrije slag, dus waneer hij in z'n vrij staat.

    als ik van de 2 naar de 3 wil schakelen of van de 4 naar de 5 gaat dat erg hakkerig.

    van de 1 naar 2 en 3 naar 4 is het geen probleem omdat de pook dan een rechte beweging naar achteren maakt.

    als de motor koud is dan is er niets aan de hand, het schakelen wordt steeds stroefer naarmate de auto warmer wordt.

    iemand enig idee waar dit aan kan liggen??

    alvast bedankt voor de reakties,

    sebas

  • _Alfa_Michel

    Je zou zeggen dat het met name in koude toestand slechter zou moeten zijn. Die rechte bewegingen zijn idd goed beaamd. Rij voor de zekerheid eens langs een Alfa dealer of een goede garage. Laat het peil even checken van de v-bak.

    Zekere voor het onzekere!

    M.

  • Alfagek

    Precies. Je hebt precies verkeerd om last van een stroef schakelende bak. Dat kan niet goed zijn. Ik zou ook snel even bij een garage langs gaan om een en ander na te laten kijken!! Voordat het te laat is en de bak geen lagers meer heeft…

    Groetjes,

    Alfagek

    Bas

  • dirk

    Ik heb dat ook al sinds ik mijn 147 heb. (zo'n 8 maanden) als hij koud is schakelt ie heel soepel en met een warme motor wordt het wat stroever. Maar niet extreem, je voelt gewoon dat ie niet meer zo lekker glijdt.

  • Chris

    Hey jongens,

    Ik heb exact hetzelfde probleem met de 147 1.6 van m'n vrouw!

    Mijn garage wil nu kabels vervangen??

    Graag hoor ik van jullie waar het bij jullie aan lag!

  • sebas

    dat wil mijn garage dus ook doen, maar het lijkt me sterk dat het aan die kabels ligt.

    die lopen aan de buitenkant naar de versnellingsbak toe, dus die worden niet warm zodat hij stroever gaat schakelen . lijkt mij.

  • pike

    Lees dit verhaal maar eens http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=11371&PN=4

  • Chris

    Wat ze zeggen: grease the linkage.

    Heeft mij al een goed resultaat opgeleverd!

  • Chris

    Update!

    Ik heb een week geleden alles goed laten smeren en dat begint langzaam maar zeker resultaat op te leveren.

    Dit weekend is de 147 er intensief gebruikt (internationale rally licentie mbv de 147 behaald), iets wat anders niet het geval is. het is een tweede auto bij ons.

    Goed laten smeren is dus een gokje waard, kostte mij maar 40 euro.

    Succes mannen!

  • black145qv

    Ik ken dit probleem dit is een asje die op de bak zit gemonteerd waar een schakel kabel aan gemonteerd is. Dit is een bekend probleem bij de benzine motoren! Het schakelen gaat dan vooral moeilijk van links naar rechts. De oplossing is simpel asje demonteren schoonmaken (roestvrij) dik in het vet zetten weer goed monteren en hij schakeld weer als nieuw.

    succes