stuurgedrag 147

  • Robert

    Sinds een maand of 3 heb ik een AR 147 2.0. Hiervoor had ik een 156 1.8 vv sportpakket. Met die laatste kon ik bij wijze van spreken met 100 km/u een haakse bocht nemen zonder dat deze overhelde/uitbrak. Met de 147 die ik nu heb, merk ik dat als ik wat sneller een bocht inga, het sturen erg licht gaat. Het LIJKT wel of de banden nauwelijks contact hebben met het wegdek, althans zo voelt dat. De bandenspanning is ok net zoals de staat van de banden. Dit zijn overigens Michelinbanden, Pilot Exalto 225/45/17.

    Waar ligt het aan?

    Heeft de 147 gewoonweg een ander stuurgedrag dan de 157?

    Ligt het aan de banden en moet ik die veranderen (bv een band met stevige wangen)?

    Moet ik de auto verlagen om van het “lichte sturen” af te komen? Gaat dat ten koste van comfort?

    Heeft iemand deze zelfde ervaring?

    Heeft iemand een advies/idee (behalve langzamer een bocht ingaan) ??

    Alvast bedankt voor de reacties

  • Robert

    Nog even een aanvulling:

    Mijn auto is niet verlaagd. Zou een veerpootbrug dan helpen?

    Zo ja, zitten er nog verschillen tussen voorpootbruggen van Novitec, Wiechers, Biscione etc? (niet dat ik er verstand van heb, maar deze worden bij de AR shop aangeboden)

    Gr

  • Kymo

    Vreemd, ik vond de 147 juist beter qua wegligging als de 156 die ik eerst had. Wat lichtvoetiger, maar zeker tot hogere bocht snelheden in staat.

    Is je auto wel goed uitgelijnd?

  • black145qv

    Het onderstel van de 147 en 156 is bijna gelijk dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Maar zoals je al aangeeft had de 156 een sportpakket dat betekent dus ook dat hij iets verlaagd was denk toch dat het daarin zit.

    Het kan ook zijn dat je 1 of meerdere draagarmen kapot hebt vooral de achterste gaan nog weleens kapot of verkeerde uitlijning is ook mogelijk.

    Tja de beste oplossing lijkt me om hem toch te verlagen en de draagarmen te laten controleren daarna goed uitlijnen en je zult zien hoe fijn die de bochten in stuurt.

    De beste keuze veren zou ik eibach nemen goede kwaliteit en niet belachelijk laag (deze veren zitten ook onder 156 met sportpakket). En ja je zult comfort in moeten inleveren maar ik vind het het wel waard. Persoonlijk geloof ik niet dat een veerpootbrug echt de oplossing bied.

    Succes!

  • Robert

    Bedankt voor jullie adviezen. Vandaag gaat hij op de brug. Dan zal ik direct de draagarmen laten bekijken.

    Vwb een verlagingsset; Alfastrada verkoopt ook een set voor een 147 van 125 euro. Zou je veel verschil merken tussen deze set en die van Eibach (behalve in prijs)?

    Gr

  • black145qv

    Ik zou echt voor eibach gaan deze veer van alfastrada zou ik niet aan beginnen dan moet je echt heel veel comfort inleveren hierzo bieden ze eibach veren aan voor 179 euro en dan heb je echt super veren.

    http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-147/Wegligging:::1_19_20.html

    succes,

  • Robert

    Ik heb ze vandaag bij Alfisti-net besteld. Moeten na montage de banden nog uitgelijnd worden? Volgens degene die mij auto onderhoudt, zou het kunnen (hij heeft er nog niet naar gekeken) dat je de veren zodanig kan (de)monteren dat uitlijning niet nodig is. Wat is jouw ervaring?

    Gr

  • spully

    Wielophanging moet los dus altijd uitlijning checken / corrigeren.

  • Robert

    Bedankt !!!

  • black145qv

    goede keuze en inderdaad moet de auto uitgelijnt worden is erg belangrijk voor het stuurgedrag en banden slijtage! Wil je ook even laten horen of je tevreden bent met het resultaat? Leuk om te weten maar ik weet je antwoord denk ik wel.