JTD plotseling last van turbo-gat??

  • Spider en 156JTD16V

    Beste collega Alfa rijders,

    Sinds deze week een voor mij onbekend probleem met mijn 156. Betreft een JTD 16V uit 2003 met nu 90.000 km op de teller. Probleemloos tot nu toe maar ……. in hoge versnelling (5 of 6) flink gasgeven zorgde voorheen altijd tot een soepele en snelle versnelling maar nu treedt er een kleine aarzeling op, je hoort wat gegier (niet hard) alsof de Turbo eerst op toeren moet komen en pas daarna treedt de versnelling op. Duurt niet lang maar duidelijk merkbaar. Beetje vergelijkbaar met een wat oudere automaat als je de kickdown gebruikt. Overigens neemt het toerental niet toe tijdens die aarzeling.

    Heb ook niet het idee dat de prestaties echt zijn afgenomen.

    Enig idee??

    Dank voor reacties.

  • Alfa156JTD2002

    Ik ben ik het bezit van een 156 JTD 8V van 2002. Het probleem wat jij beschrijft komt mij bekent voor.

    Een poosje geleden had ik ook last van een “turbo-gat”. De motor had tot +/- 2100 toeren bijna geen vermogen. Na 2100 toeren deed hij het goed.

    Het probleem zat in de EGR. Ik heb de ERG uitlaatgas toevoer afgestopt, en het was opgelost!

  • pat156

    volgens mij komt de turbo pas in bij 2200 tpm.

    het turbogat komt bij 2600 tot 2800 tpm.

    als hij erg voelbaar is zou je de LMM eens kunnen vervangen.

    na 90.000 km zou die best wel eens aan z'n eind kunnen zijn.

    de EGR klep uitschakelen ( boutje in de vacuümslang van de EGR-klep stoppen) werkt maar een klein beetje.

  • Alfa156JTD2002

    Pat156, Wat jij nu beschrijft gaat over een fase 2 motor, daar wordt de EGR bedient door een vacuum slang. Een fase 3 motor heeft een EGR die bedient wordt door een stappenmotortje, die is minder makkelijk uit te schakelen. ( als je de stekker er aftrekt, krijg je een foutcode) Ook is de turbo anders ten opzichte van een fase 2 motor, deze heeft leidschoepjes, waardoor hij op een veel lager toerental begint te werken.

  • pat156

    kijk zo leren we weer wat bij.

  • Spider en 156JTD16V

    Dank voor jullie reacties.

    Heb inderdaad zo'n fase 3 motor. Bij dealer geweest, stuk meegereden en blijft nog wat vaag. Ook na lostrekken stekker bleef het probleem. Oorzaak mogelijk heel anders zijnde een koppelingsprobleem. Bijzonder alleen dat ik met optrekken daar nooit last van heb (ook de monteur aan het stuur niet). Bovendien vind ik een versleten koppeling na 90.000 km in 2 jaar (dus erg veel snelweg) wel erg vlot. Is me nooit eerder gelukt ;-)